دانشجویان فرهیخته ی دکتری تخصصی تغذیه دام
دانشجویان فرهیخته ی دکتری تخصصی تغذیه دام

دانشجویان فرهیخته ی دکتری تخصصی تغذیه دام

آیین‌نامه‌ دوره‌های دکتری تخصصی و فوق دکتری (Postdoctoral)

 

  به منظور فراهم آوردن زمینه تحقیقات مؤثر و استفاده از پژوهشگران داخل و خارج برای رفع نیازهای کشور اعضای هیأت علمی دانشگاه می‌توانند در چارچوب این آیین‌نامه، به پذیرش پژوهشگر برای دوره‌های فوق دکتری اقدام کنند.



ماده 1- دوره فوق دکتری (که در آیین‌نامه، دوره نامیده می‌شود) به دوره پژوهشی پس از دکتری تخصصی (Ph.D.) اطلاق می‌شود. 
پژوهشگر فوق دکتری (که در این آیین‌نامه، پژوهشگر نامیده می‌شود)، زیر نظر استاد پذیرنده پژوهشگر (که در این آیین‌نامه، استاد نامیده می‌شود)، طبق شرایط ذیل، این دوره را در دانشگاه  طی می‌کند.



ماده 2- پژوهشگر، به فرد دارای شرایط ذیل گفته می‌شود:

الف ـ دارای مدرک دکتری تخصصی از یکی از دانشگاههای معتبر داخل یا خارج.

ب ـ دارای حداقل دو مقاله چاپ شده در مجلات معتبر علمی ـ پژوهشی.



ماده 3- استاد به عضو هیأت علمی دانشگاه با شرایط زیر اطلاق می‌شود: 

الف ـ دارای حداقل مرتبه دانشیاری.

ب ـ حداقل چهار مقاله در مجلات معتبر علمی ـ پژوهشی در سه سال اخیر به چاپ رسانده و خود نیز مسؤول مقاله باشد.

ج ـ حداقل یک طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه را با موفقیت به پایان برده باشد، یا یک تألیف چاپ شده دانشگاهی داشته باشد.



ماده 4- آن دسته از اعضای هیأت علمی واجد شرایط که بتوانند هزینه‌های مربوط به اجرای دوره را از اعتبار طرحهای مصوب خود تأمین نمایند در اولویت خواهند بود.



ماده 5- نحوه تأمین اعتبارات ریالی و ارزی.

الف ـ اعضای هیأت علمی که بر اساس ماده 4 این آیین‌نامه، پژوهشگر می‌پذیرند می‌بایست هزینه‌های مربوط به اجرای دوره را از اعتبار طرحهای مصوب خود تأمین نمایند.

ب ـ اعضای هیأت علمی که دارای طرح مصوب نیستند می‌بایست از نظر تأمین امکانات و تجهیزات و وسایل به تأیید مدیر گروه و رئیس دانشکده در حدی باشد که پژوهشگر و استاد جهت اجرای دوره دچار مشکل نشوند.
در این مورد دانشگاه حداکثر تا دو برابر سقف پشتیبانی رساله‌های دکتری و پنج هزار دلار ارز از محل اعتبارات پژوهشی دانشگاه در اختیار استاد قرار می‌دهد. استاد موظف است اسناد مربوط به هزینه‌ها را به طور مرتب به حوزه مدیریت پژوهشی دانشکده تحویل دهد و پس از پایان دوره به طور کامل تسویه حساب نمایند.

ج ـ در مورد مالکیت وسایل و تجهیزات غیرمصرفی مطابق قوانین و مقررات مالی دانشگاه عمل خواهد شد.



ماده 6- امکانات پژوهشی و رفاهی پژوهشگر به شرح زیر است:
الف ـ ماهیانه، پس از تأیید استاد، حق‌التحقیقی معادل با حقوق مرتبه علمی پژوهشگر در ایران، از محل اعتبارات پژوهشی دانشگاه به وی پرداخت می‌شود.

ب ـ پژوهشگر از هنگام ورود به دانشگاه از امکانات استادسرا، اتاق در دانشگاه، تمامی امکانات آزمایشگاهی، کتابخانه، مرکز کامپیوتر، تکثیر، بیمه و تغذیه دانشگاه، بهره‌مند خواهد بود.

تبصره: پژوهشگران خارجی مجازند مطابق با مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران، بخشی از حق‌التحقیق خود را به صورت ارز به کشور خود منتقل کنند.

ج ـ در صورتی که پذیرش شونده عضو هیأت علمی یکی از دانشگاهها و یا مراکز پژوهشی داخل کشور باشد حقوق و مزایای آنان مطابق با آیین‌نامه فرصت مطالعاتی (داخل کشور) می‌باشد.



ماده 7- حق‌الزحمه استاد متناسب با طول دوره مشابه دوره دکتری محاسبه و پرداخت می‌شود.



ماده 8- پس از تصویب موضوع پژوهش در شورای پژوهشی دانشگاه، تعداد واحد معادل آن در شورای پژوهشی دانشگاه تعیین خواهد شد که حق‌التحقیق آن پس از پایان دوره، به صورت تشویقی به استاد پرداخت شود.

تبصره 1: طول مدت دوره حداکثر دو سال بوده و به همراه تصویب موضوع پژوهش تعیین خواهد شد.

تبصره 2: توصیه می‌شود پژوهشگر تا پایان دوره حداقل نسبت به ارائه یک مقاله در مجلات معتبر علمی ـ پژوهشی اقدام کند.



ماده 9- تمامی مقالات مستخرج از پژوهش در این دوره، باید به نام و نشانی دانشگاه تربیت مدرّس به چاپ برسد.



ماده 10- شرایط پذیرش پژوهشگر به شرح ذیل است:

الف ـ درخواست کتبی پژوهشگر.

ب ـ پذیرش قطعی استاد با ذکر عنوان پژوهش.

ج ـ تأیید شورای پژوهشی دانشگاه.

تبصره: طراحی روند اجرای بندهای فوق بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای پژوهشی دانشگاه خواهد بود.



ماده 11- پس از پایان دوره، گواهی دوره پس از تأیید استاد، از طرف دانشگاه و با امضای استاد راهنما، مدیر گروه و معاون پژوهشی دانشگاه صادر می‌شود.



ماده 12- برنامه‌ریزی تمامی امور مربوط به ورود و اقامت پژوهشگر با هماهنگی حوزه پژوهشی دانشگاه، بر عهده مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه خواهد بود.



ماده 13- این آیین‌نامه در سیزده مادّه و چهار تبصره در تاریخ 27/9/78 به تصویب شورای پژوهشی و در تاریخ 13/10/78 به تصویب شورای دانشگاه رسید و از تاریخ تصویب به مدت یکسال قابل اجراست و در تاریخ 22/4/83 بدون محدودیت زمانی در شورای دانشگاه به تصویب رسید.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

آیین نامه دوره دکتری تخصصی (Ph.d)

لینک دانلود آیین نامه دوره دکتری تخصصی (Ph.d)

http://s5.picofile.com/file/8148962634/doctora.pdf.html

......................................................................................

لینک دانلود پژوهانه دوره دکتری تخصصی 

http://s5.picofile.com/file/8148963284/Pajohaneh.pdf.html

......................................................................................


شیوه‌نامه مراحل پذیرش دانشجوی دوره دکتری و تعیین استاد راهنمای رساله


مقدمه:

این شیوه نامه به منظور تسریع تعیین استاد راهنمای رساله و تحقق پژوهش در راستای زمینه های تحقیقاتی اعضای هیأت علمی، و به استناد مواد 4 و 6 آیین نامه دوره دکتری مصوب 27/1/1384 شورای عالی برنامه ریزی تدوین شده است.


ماده 1 -

داوطلبان در آزمون کتبی که وفق مقررات مربوط در دانشگاه برگزار می گردد، شرکت می‌نمایند. کسب حداقل نمره قبولی دانشگاه ضروری می‌باشد. 

تبصره 1: داوطلبانی که واجد شرایط اعلام شده دانشگاه برای پذیرش دانشجو بدون آزمون کتبی می‌باشند (رتبه اول و ممتاز) از شرکت در آزمون کتبی معاف می باشند.


ماده 2-

افراد واجد شرایط از میان داوطلبانی که در آزمون کتبی شرکت کرده‌اند و نمره قبولی دانشگاه را کسب نموده‌اند، با درنظر گرفتن نمره آزمون به میزان حداقل دو برابر ظرفیت اعلام شده به همراه افراد مشمول تبصره 1 برای مصاحبه دعوت می‌شوند. این اسامی با رعایت قوانین و مقررات بوسیله معاونت آموزشی دانشگاه اعلام می‌گردد. اعلام اسامی توسط اشخاص و حوزه‌های دیگر فاقد ارزش قانونی است.


ماده 3-

داوطلبان دعوت شده برای مصاحبه موظفند با مراجعه به وبگاه دانشگاه، اطلاعیه پذیرش دانشجوی دوره دکتری منتشره در جراید، مذاکره حضوری و یا روشهای دیگر، با زمینه‌های تحقیقاتی، سوابق علمی و ظرفیت پذیرش دانشجو برای هریک از اعضای هیأت علمی واجد شرایط گروه مربوط آشنا گردند و موافقت کتبی اولیه حداقل یکی از اعضای هیأت علمی گروه از حیث انطباق علائق، تجربیات و توانمندیهای پژوهشی داوطلب با زمینه تحقیقاتی عضو هیات علمی، را اخذ نمایند و حداکثر تا روز مصاحبه به مدیر گروه تحویل دهند. 

تبصره 2: یک داوطلب می تواند حداکثر از 3 عضو هیأت علمی موافقت کتبی اولیه اخذ نماید. 

تبصره 3: برای داوطلبانی که موافقت کتبی را تا روز مصاحبه اخذ ننموده اند، گروه می تواند یکی از اعضای هیات علمی را پیشنهاد نماید.


ماده 4-

گروه با توجه به امتیاز مصاحبه و نمره آزمون کتبی، اسامی داوطلبان پذیرفته شده، به همراه نام استاد راهنمای پیشنهادی را اعلام می کند و نتیجه توسط دانشکده به آموزش دانشگاه اعلام می شود. 

تبصره 4: استاد راهنما با رعایت آئین نامه های ذیربط تعیین می گردد.


ماده 5-

حوزه آموزش دانشگاه با رعایت مقررات و شیوه نامه های مربوط، اسامی قبول شدگان نهایی و ذخیره‌ها را اعلام می نماید. اعلام قبولی توسط اشخاص و حوزه‌های دیگر فاقد ارزش قانونی است.


ماده 6-

دانشجو و گروه تخصصی مربوط موظفند مطابق آیین نامه‌های ذی‌ربط، ترتیبی اتخاذ نمایند که موضوع کلی رساله (زمینه تحقیق) را تا قبل از پایان نیمسال اول تحصیلی تعیین و پیشنهاد نمایند و نسبت به تعریف و شرح تفصیلی آن اقدام کنند و حداکثر تا پایان نیمسال سوم تحصیلی موضوع رساله به تصویب نهایی برسد. 

تبصره 5: حق‌الزحمه استاد راهنما در طی چهار ترم محاسبه و پس از تصویب نهایی موضوع رساله دانشجو و قبولی در ارزیابی جامع براساس مقررات مربوط پرداخت می‌گردد. 

این شیوه نامه در 6 ماده و 5 تبصره در جلسه مورخ 20/ 3/85 شورای پژوهشی و در جلسه مورخ 30/2/86 هیأت رئیسه دانشگاه و در جلسه 11/4/86 شورای دانشگاه به تصویب رسید.

..........................................................................................................................................

شیوه نامه دفاع از رساله دکتری موضوع تبصره ماده 7 آئین نامه دکتری
مصوبه 27/1/1384 شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


مقدمه:

دانشجو پس از تدوین رساله و تایید استاد راهنما و به شرط کفایت دستاورد های علمی (اعم از: انتشار مقاله در مجلات و همایش های معتبر، ثبت اختراع، تولید دانش فنی، آثار بدیع هنری و امثال آن)، موظف است در حضور هیات داوران از رساله خود دفاع کند.


فصل اول: مجوز دفاع


ماده 1-

برای صدور مجوز دفاع به استناد ماده‌ی هفت آئین نامه‌ی دوره‌ی دکتری مصوب شورای عالی برنامه ریزی مورخ 27/1/84، اقدامات زیر برای اعلام کفایت دستاوردهای علمی انجام می گیرد و معاونت پژوهشی دانشکده برای اخذ مجوز برگزاری جلسه دفاع مستندات و دستاورد های علمی را به مدیر کل پژوهشی دانشگاه منعکس می کند:

  • تأیید استاد راهنما
  • تأیید مدیر گروه مبنی بر بلامانع بودن برگزاری جلسه دفاع از نظر قوانین و مقررات آموزشی و پژوهشی دانشگاه
  • اخذ پذیرش یا گواهی چاپ حداقل یک عنوان مقاله برگرفته از رساله‌ی دکتری در مجله‌های معتبر علمی – پژوهشی. 

    تبصره 1: هرگونه پیشنهاد از سوی دانشکده ها در مورد فهرست مجله‌های علمی – پژوهشی معتبر در چارچوب مصوبات هیات ممیزه دانشگاه، برای چاپ مقالات برگرفته از رساله (جهت اخذ مجوز دفاع)، پس از تصویب شورای پژوهشی دانشگاه لازم الاجرا است.
  • تأیید جلسه ی پیش دفاع با شرکت تیم هدایت کننده‌ی رساله، مدیر گروه و داوران داخلی. 

    تبصره‌ 2: جلسه ی پیش دفاع به صورت محرمانه و با ارائه مقاله پذیرفته شده، و پیش‌نویس رساله برگزار می شود. 

    تبصره‌ 3: در صورت تأیید جلسه‌ی پیش دفاع، دانشجو حداقل ظرف مدت یک ماه (با رعایت سقف مدت مجاز دوره‌ی آموزشی و سایر مقررات آموزشی و پژوهشی دانشگاه) باید از رساله‌ی خود دفاع کند. 

    تبصره‌ 4: در صورتیکه در جلسه‌ی پیش دفاع رساله تأیید نگردد، جلسه‌ی پیش دفاع برای صدور مجوز دفاع فقط یکبار تکرار می شود. در صورت عدم تایید در بار دوم، ادامه کار دانشجو تابع سایر مقررات دانشگاه می باشد.
  • تایید حداقل یک عضو هیات علمی خارج از دانشکده با تخصص مرتبط مبنی بر قابل دفاع بودن رساله. 

    تبصره 5: حوزه‌ی پژوهشی دانشکده، رساله را برای دو عضو هیات علمی خارج از دانشکده با تخصص مرتبط به صورت محرمانه ارسال می نماید. تأیید حداقل یکی از این داوران برای صدور مجوز برگزاری جلسه دفاع لازم است. اگر هر دو داور رساله را غیر قابل دفاع ارزیابی کردند جلسه پیش دفاع با حضور یکی از داورانی که رساله را غیر قابل دفاع تشخیص داده اند، تکرار می شود.


فصل دوم: ترکیب و ویژگی های هیأت داوران


ماده 2-

هیات داوران از اعضای زیر تشکیل می شود:

  • استاد یا استادان راهنما
  • استاد یا استادان مشاور
  • دونفر از اعضای هیأت علمی گروه به انتخاب شورای گروه
  • دونفر از اعضای هیأت علمی خارج از دانشکده به انتخاب شورای گروه
  • مدیر گروه

تبصره 1: حداقل مرتبه علمی عضو هیات علمی استادیاری با سه سال سابقه‌ی تدریس و تحقیق در دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته مربوط است. 

تبصره 2: حداقل یک نفر از داوران خارج از دانشکده باید در مرتبه‌ی دانشیاری یا بالاتر باشد. 

تبصره 3: مدیر گروه نماینده‌ی شورای تحصیلات تکمیلی (شورای پژوهشی) و ناظر اجرای مقررات مصوب (طبق شرح وظایف تعیین شده برای نماینده تحصیلات تکمیلی) می باشد. در صورتی که مدیر گروه استاد راهنما یا مشاور باشد، یک عضو هیأت علمی گروه یا دانشکده، از طرف معاون پژوهشی دانشکده، به عنوان نماینده‌ی شورای تحصیلات تکمیلی تعیین می شود. حوزه‌ی تخصصی این عضو باید با موضوع رساله مرتبط باشد.


فصل سوم: نمره رساله


ماده 3-

نمره رساله به صورت زیر تعیین می گردد:

  • میانگین نمره استادان راهنما
  • میانگین نمره استادان مشاور، 

    تبصره 1: استادان راهنما و مشاور در جلسه‌ی ارزیابی نهایی رساله، به صورت مستقل رأی خود را اعلام می کنند. نماینده‌ی تحصیلات تکمیلی در جمع بندی نهایی، نمره های استادان راهنما و مشاور را به صورت جداگانه جمع می‌کند و میانگین آن‌ها را به صورت یک رأی برای استادان راهنما و یک رای برای استادان مشاور در نظر گرفته می شود.
  • داوران شامل دو نفر داور خارجی و دو نفر داور داخلی، هر کدام یک رای.


فصل چهارم: رسمیت و اداره جلسه


ماده 4 -

جلسه‌ی دفاع با حضور افراد زیر رسمیت می یابد:

  • نماینده‌ی شورای تحصیلات تکمیلی
  •  استاد یا استادان راهنما
  • حد اقل یک نفر از مشاوران
  • سه نفر از چهار نفر داور تعیین شده.

تبصره 1: در صورتی که یکی از استادان راهنما با دلیل موجه نتواند در جلسه‌ی دفاع شرکت کند، باید موضوع را به صورت کتبی به اطلاع معاونت پژوهشی دانشکده برساند. معاونت پژوهشی می تواند جلسه‌ی دفاع را با حضور یکی از استادان راهنما برگزار کند. 

تبصره 2: در صورتی‌که به تشخیص شورای گروه و تأیید معاونت پژوهشی امکان حضور حداقل یک استاد مشاور در جلسه‌ی دفاع وجود نداشته باشد، (در مواردی نظیر استفاده از استاد بین المللی، استفاده‌ی استاد از فرصت مطالعاتی یا مأموریت خارج از کشور و...) به پیشنهاد گروه و تأیید معاونت پژوهشی یک داور داخلی یا خارجی به ترکیب هیأت داوران اضافه شود. 

تبصره 3: اگر رساله ای استاد مشاور نداشته باشد، با نظر معاون پژوهشی دانشکده یک ممتحن داخلی به هیات داوران اضافه می شود.


ماده 5-

اداره‌ی جلسه برعهده‌ی نماینده‌ی شورای تحصیلات تکمیلی است.


فصل پنجم: نحوه ارزیابی رساله


ماده 6 -

وظیفه‌ی هیأت داوران، ارزیابی دقیق و احراز کفایت دستاوردهای علمی و صحّت رساله با توجه به نشانگرهای زیر می‌باشد:

  • محتوای پژوهشی و نوآوری علمی
  • نحوه نگارش و تدوین محتوی رساله
  • کیفیت دفاع از یافته ها
  • کاربردی بودن رساله
  • رعایت زمان بندی اجرای رساله


ماده 7-

نشانگرهای محتوای پژوهشی و شاخص‌های نوآوری علمی:

  • کیفیت پژوهش از نظر روش تحقیق، یافته ها و استنتاج های علمی
  • تعداد و کیفیت مقالات چاپ شده (یا با پذیرش قطعی) در مجلات علمی – پژوهشی معتبر
  • تعداد و کیفیت اختراع ثبت شده و تولید دانش فنّی (به تأیید سازمان پژوهش‌های علمی – صنعتی کشور یا مراجع معتبر بین المللی)
  • تعداد و کیفیت آثار بدیع هنری به تایید یک مرجع معتبر ملی یا بین المللی

تبصره 1 : شورای پژوهشی دانشکده برحسب مورد، مرجع تشخیص را تعیین می‌کند.


ماده 8 -

نشانگرهای نحوه نگارش و تدوین محتوی رساله:

  • رعایت شیوه‌نامه نگارش مصوب دانشگاه
  • امتیاز بخشهای 7 تا 15 فرم ارزیابی محتوی رساله (فرم شماره 1).


ماده 9 -

نشانگرهای کیفیت دفاع از یافته ها:

  • اثبات نوآوری رساله
  • تسلط برموضوع رساله
  • طبقه بندی و انسجام مطالب
  • رعایت وقت جلسه
  • استفاده‌ی مناسب از ابزار کمک آموزشی
  • شیوایی بیان
  • توانایی پاسخگویی به سؤالات داوران


ماده 10 -

نشانگرهای رعایت زمان‌بندی اجرای رساله:

  • ارائه‌ی به موقع گزارش‌های سه ماهه (حداقل شش گزارش) و کیفیت آن
  • برگزاری به موقع سمینارهای شش ماهه (حداقل سه سمینار) و کیفیت آن


ماده 11-

سقف امتیاز رساله حداکثر بیست است که با توجه به جدول زیر محاسبه می شود:

محتوای پژوهش و نوآوری رساله9-0 نمره
نحوه‌ی نگارش و تدوین محتو‌ای رساله5-0 نمره
کیفیت دفاع از یافته ها 4-0 نمره
رعایت زمان‌بندی اجرای رساله1-0 نمره
مقاله‌ی علمی پژوهشی اضافی یا 
ثبت اختراع با مشخصات تبصره‌ 2 ماده 11
1-0 نمره


تبصره 1: در صورتی که رساله ای از فرم ارزیابی محتوای رساله کمتر از 50 درصد امتیازات (30 نمره از 60 نمره) را کسب کند ‌ قابل دفاع نمی باشد. 

تبصره‌ 2: در برابر هر مقاله‌ی علمی - پژوهشی اضافی (علاوه بر مقاله‌ی علمی پژوهشی مجوز دفاع- بند 1) برگرفته از رساله با نمایه‌ی قابل قبول هیأت ممیزه‌ی دانشگاه تا یک نمره (حداکثر 2 نمره) به نمره کل رساله اضافه می شود. 

تبصره 3: در صورتی‌که کاربردی بودن رساله از سوی هیأت داوران در جلسه دفاع تأیید شود، حداکثر یک نمره به جمع نمره‌ها اضافه می شود. منظور از کاربردی بودن تحقیقی است که منجر به گره گشایی از مشکلات و معضلات کشور در سطح منطقه ای و ملّی یا بین المللی شود. برای آثار بدیع هنری نیز که در سطح ملّی یا بین المللی داوری علمی شده باشد، حداکثر یک نمره به جمع نمره‌ها اضافه می شود. 

تبصره 4: حداکثر نمره‌ی اضافی به نمره‌ی رساله، دو نمره می باشد. رعایت آیین نامه های موجود دانشگاه در مورد نمره‌ی رساله ضروری است.


ماده 12-

ارزیابی رساله بر اساس کیفیت علمی پژوهشی انجام شده، میزان نوآوری، چگونگی دفاع از یافته های پژوهشی و نحوه‌ی نگارش رساله انجام می شود و نتیجه‌ی آن به یکی از دو صورت زیر اعلام می شود: 

  • قبول
    • قبول با درجه عالی (نمره 20-19)
    • قبول با درجه‌ی بسیار خوب (نمره 99/18-5/17)
    • قبول با درجه‌ی خوب (نمره 49/17-15)
  • غیرقابل قبول (نمره کمتر از 15)


ماده 13-

چنانچه رساله‌ای غیرقابل قبول ارزیابی شود، بنابر تشخیص هیأت داوران، دانشجو مجاز است طی حداکثر شش ماه، به شرط اینکه از حداکثر مدت مجاز تحصیل بیشتر نشود، اصلاحات لازم را در رساله به عمل آورد و فقط برای یک بار دیگر از آن دفاع کند (تبصره ماده 8 آئین نامه دکتری مصوب مورخ 27/1/84). 

تبصره 1 : حداکثر مدت مجاز تحصیل با توجه به تمدید های انجام شده بوسیله کمیسیون موارد خاص دانشگاه در نظر گرفته می شود.


فصل ششم: سوگند نامه 


ماده 14 -

پس از اعلام نتیجه‌ی جلسه‌ی دفاع ، دانشجو در حضور هیأت داوران سوگندنامه‌ی دکتری را قرائت نموده و فارغ التحصیل محسوب می شود. 
این شیوه نامه در یک مقدمه، 14 ماده و 18 تبصره در تاریخ30/10/85 به تصویب شورای پژوهشی دانشگاه و در تاریخ 15/12/85 به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسید و از مهر ماه 1385 لازم الاجرا می باشد.

.........................................................................................................................................

شرح وظایف استاد راهنمای رساله‌های دکتری
مصوبه نهایی جلسه 339 شورای عالی برنامه‌ریزی
مورخ 14/2/1376


مقدمه

در اجرای مواد فصل سوم و فصل ششم آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری، مصوبه جلسه 274 شورای عالی برنامه‌ریزی مورخ 8/12/1372 در مورد وظایف استاد راهنما و مراحل تدوین رساله دوره دکتری و به منظور ایجاد هماهنگی بین دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در اجرای این ماده، دستورالعمل زیر در 12 ماده و 6 تبصره در جلسه 339 شورای عالی برنامه‌ریزی مورخ 14/2/1376 به تصویب نهائی رسید.


هدف

هدف از ایجاد دوره دکتری، تربیت افرادی است که با احاطه یافتن به آثار علمی در یک زمینه خاص و آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهش، بتوانند، با نوآوری در زمینه‌های علمی و تحقیقی، در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش، در رشته تخصصی خود، موثر بوده و به تازه‌هائی در جهان دانش دست یابند.


محور اصلی

محور اصلی فعالیتهای دوره دکتری، پژوهش و کسب تبحر در یک رشته خاص علمی است و آموزش وسیله برطرف کردن کاستی‌های آموزشی دانشجویان این دوره است، تا راه را برای وصول به اهداف دوره هموار سازد.


ماده 1ـ

شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده موظف است برای هر دانشجو در دوره‌های دکتری (Ph.D.) در تمام رشته‌های تحصیلی برای مرحله آموزشی یک استاد راهنما و در مرحله پژوهشی علاوه بر استاد راهنما، یک یا دو استاد مشاور تعیین کند.


ماده 2ـ

استاد راهنما باید دارای حداقل مرتبه استادیاری یا استادیار پژوهشی و حداقل سه سال سابقه تدریس در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بوده و در این مدت لااقل دو پایان‌نامه کارشناسی ارشد را راهنمائی کرده باشد.


ماده 3ـ

استاد راهنما ترجیحاً باید از بین استادان داخل دانشگاه انتخاب شود و در صورت ضرورت، با تصویب شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده، استاد راهنما را می‌توان مطابق دستورالعمل نحوه استفاده از خدمات آموزشی و پژوهشی استاد و متخصصین از بین اعضای هیأت علمی سایر دانشگاهها، یا پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی رسمی انتخاب کرد.


ماده 4ـ

استاد راهنما باید به تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده در زمینه موضوع رساله باتوجه به سابقه تحصیل و سوابق تدریس و تحقیق، متخصص باشد.


ماده 5ـ

استاد راهنما لازم است باتوجه به امکانات پژوهشی موجود، کار تحقیقاتی دانشجو را به نحوی هدایت کند تا در موعد مقرر به اتمام برسد و مشکلات موجود باید به موقع به شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده گزارش شود.


ماده 6ـ

استاد راهنما می‌تواند در هر نیمسال تحصیلی با رعایت سقف مصوب هیأت امنا نسبت به تعداد واحد و ساعات موظف، به تدریس، تحقیق و هدایت رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد بپردازد.*


ماده 7ـ

موضوع رساله و زمینه تحقیقاتی دانشجو باید در مدت زمانی محدود به آغاز نیمسال دوم و پایان نیمسال چهارم از شروع به تحصیل در دوره دکتری تعیین، و چهارچوب کلی آن توسط استاد راهنما مشخص و به شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده پیشنهاد شود.


ماده 8ـ

استاد راهنما موظف است ساعاتی از هفته را برای راهنمائی دانشجو اختصاص داده و مراتب را به شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده اطلاع دهد.

تبصره: میزان ساعاتی را که استاد راهنما به راهنمائی رساله دانشجو اختصاص می‌دهد نباید از 12 برابر تعداد واحد رساله در هر نیمسال کمتر باشد.


ماده 9ـ

استاد راهنما موظف است در هر مرحله از تحقیق گزارش مکتوب از پیشرفت کار دانشجو را از وی درخواست کند. این گزارش پس از تأئید استاد راهنما به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده یا گروه تسلیم می‌شود و یا حضور وی در یک جلسه تخصصی که اعضای آن توسط همین شورا تعیین می‌گردد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.


ماده 10ـ

بعد از تکمیل و تدوین رساله که اتمام آن را استاد راهنما اعلام می‌کند، دانشجو موظف است در جلسه‌ای که زمان آن را شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده مشخص می‌نماید، در حضور داوران مطابق مواد مربوط به آیین‌نامه دوره دکتری از رساله خود دفاع نماید.

تبصره 1: کیفیت علمی و صحت مطالب رساله دانشجو باید قبل از دفاع توسط استاد راهنما تأیید، سپس به اطلاع شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده رسانده شود.

تبصره 2: چنانچه استاد راهنما صلاح بداند دانشجو موظف است در یک جلسه پیش دفاع، قبل از جلسه دفاعیه، در حضور استادان گروه یا دانشکده و دانشجویان ذی‌ربط، موضوع تحقیق خود را تشریح نماید.


ماده 11ـ

هیأت داوران متشکل است از اساتید راهنما و مشاور و چهار عضو هیأت علمی دانشگاه یا موسسات تحقیقاتی با درجه حداقل استادیاری و سه سال سابقه تدریس یا تحقیق در دوره تحصیلات تکمیلی این افراد توسط شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده تعیین می‌شوند.

تبصره 1: یک نفر از اعضای هیأت داوران باید حداقل دارای درجه دانشیاری باشد.

تبصره 2: دو نفر از اعضای هیأت داوران باید از دانشگاهها و موسسات دیگر انتخاب شوند.

تبصره 3: یک نفر از اعضای هیأت داوران با حکم رسمی گروه یا دانشکده به عنوان نماینده شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده در جلسه دفاعیه شرکت می‌کند.


ماده 12ـ

این دستورالعمل در 12 ماده و 6 تبصره در جلسه 339 مورخ 24/2/1376 شورای عالی برنامه‌ریزی به تصویب رسید و یا تصویب آن تمام بخشنامه‌ها و دستورالعملهای مغایر با آن لغو می‌شود.

..........................................................................................................................

شرایط استاد راهنمای دوره دکتری
(مصوّبه شورای پژوهشی دانشگاه مورخ 30/3/1377)

  1. سابقه تدریس در دوره دکتری

    تبصره: شرط تدریس در دوره دکتری، داشتن حداقل 2 سال سابقه تدریس در دوره کارشناسی ارشد است به شرطی که نمره ارزیابی عضو هیأت علمی که اداره کل نظارت و ارزیابی دانشگاه اعلام می‌نماید از متوسط نمره دانشکده بیشتر باشد.
  2. استاد راهنما باید حداقل دارای مرتبه استادیاری یا استادیار پژوهشی و حداقل سه سال سابقه تدریس در دوره تحصیلات تکمیلی بوده و در این مدت لااقل دو پایان‌نامه کارشناسی ارشد را در رشته خود راهنمایی کرده و دانشجو با موفقیت از پایان‌نامه خود دفاع کرده باشد.
  3. استاد راهنما در سه سال اخیر حداقل یک مقاله (غیرمستخرج از رساله و صرفاً از تحقیقات بعد از اتمام دورل دکتری) در مجلات معتبر علمی پژوهشی منتشر کرده و مسؤول مقاله نیز باشد.
  4. تعداد دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هر عضو هیأت علمی بر مبنای مقالات منتشر شده از طرف آن هیأت علمی به طور همزمان مطابق فرمول زیر تعیین می‌شود:

    استادیار     3 نفر
    دانشیار      4 نفر
    استاد        5 نفر

    تبصره 1: به ازای هر مقاله که با مسؤولیت هیأت علمی در مجلات معتبر علمی و پژوهشی منتشر شده باشد یک نفر می‌تواند به تعداد بالا و حداکثر تا دو برابر ذکر شده اضافه گردد.

    تبصره 2: در شرایط استثنایی اگر بالای حد مجاز هیأت علمی بخواهد راهنمایی دانشجو را بر عهده بگیرد موضوع را کمیته‌ای در دانشگاه بررسی خواهد کرد.
  5. تعداد دانشجویانی که می‌توانند از مشاوره عضو هیأت علمی برخوردار شوند مطابق فرمول زیر خواهد بود.

     2 / (ب + الف) = تعداد مشاوره‌ها

    الف ـ برای استادیار، دانشیار و استاد به ترتیب 3 و 4 و 5 خواهد بود.

    ب ـ تعداد پایان‌نامه‌های تحت راهنمایی عضو هیأت علمی است که مطابق بند 4 راهنمایی می‌نماید.
  6. ....................................................................................................................
  7. شیوه نامه تعیین ظرفیت اعضای هیات علمی برای راهنمایی پایان نامه/رساله دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 

    با توجه به آیین نامه های موجود در رابطه با شرایط استاد راهنما برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و به منظور اجرایی کردن آیین نامه دوره دکتری (27/1/84)، نحوه تعیین تعداد دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد تحت راهنمایی هر یک از اعضای هیات علمی در سطح دانشگاه طبق موارد زیر می باشد:

    1. در محاسبه ظرفیت اعضای هیات علمی برای راهنمایی پایان نامه و رساله، دانشجویان کارشناسی ارشد ودکتری یکسان در نظر گرفته می شوند. 
    2. حداکثر تعداد دانشجویان که هر عضو هیات علمی بطور همزمان می تواند راهنمایی نماید طبق جدول زیر تعیین می شود: 

      مرتبه علمیفعالیت پژوهشی(متوسط)
      (حداقل یک مقاله * در دو سال)
      فعالیت پژوهشی(متوسط)
      (حداقل یک مقاله * در سال)
      فعالیت پژوهشی(متوسط)
      (حداقل دو مقاله * در سال)
      استادیار568
      دانشیار7810
      استاد91012
      * مقاله علمی- پژوهشی در مجلات معتبر که نویسنده مسئول آن عضو هیات علمی مورد نظر باشد.

      تبصره 1: برای اعضای هیات علمی جدید الاستخدام، شرط داشتن مقاله علمی- پژوهشی در مجلات معتبر در دوسال اول، برای راهنمایی دانشجویان ضروری نیست. 

      تبصره 2: استادیاران جدیدالاستخدام دردو سال اول، حداکثر راهنمایی 3 دانشجوی کارشناسی ارشد را می توانند همزمان به عهده داشته باشند. 

      تبصره 3: استادیاران جدیدالاستخدام در سال اول حداکثر راهنمایی 2 دانشجوی کارشناسی ارشد را می توانند همزمان به عهده داشته باشند. 

      تبصره 4: با رعایت سایر شرایط استاد راهنمای دوره دکتری (مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه مورخ 3/3/77)، اعضای هیات علمی در مرتبه استادیاری می توانند حداکثر 3 دانشجوی دکتری، در مرتبه دانشیاری حداکثر 5 دانشجوی دکتری و در مرتبه استادی حداکثر6 دانشجوی دکتری را بطور همزمان راهنمایی نمایند. 

      تبصره 5: تا زمانی که اولین دانشجوی دکتری یک عضو هیات علمی فارغ التحصیل نشده باشد، راهنمایی دانشجوی دکتری بعدی امکان پذیر نمی باشد (راهنمای حداکثر 2 دانشجو بلامانع است) . 

      تبصره 6: اعضای هیات علمی انتقالی درصورت راهنمایی یک دانشجوی دکتری در دانشگاه مبداء و نیز اعضای هیات علمی که با مجوز دانشگاه درسایر دانشگاه ها راهنمایی یک دانشجوی دکتری را به عهده داشته باشند ،می توانند راهنمایی دانشجویان دکتری بعدی را به عهده بگیرند.

      دانشجویان کارشناسی ارشد پس از تصویب موضوع پایان نامه و دانشجویان دکتری از شروع دوره (نیم سال تحصیلی اول طبق آیین نامه دوره دکتری) جزو دانشجویان تحت راهنمایی محسوب می شوند. 

      تبصره 7: محاسبه ظرفیت های اعضای هیات علمی در پایان هر نیم سال تحصیلی انجام می شود. 

      تبصره 8: عطف به مواد 4و 6 و تبصره 1 ماده5 آئین نامه جدید دوره دکتری مصوب 27/1/1384 شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، مسئولیت دانشجوی دکتری از نخستین نیم سال تحصیلی بر عهده استاد راهنما است و دانشجو موظف است تا پایان نیم سال اول تحصیلی موضوع رساله خود را با هماهنگی استاد راهنما تعیین و فعالیت پژوهشی خود را آغاز کند. 
    3. تعداد دانشجویانی که هر عضو هیات علمی می تواند بطور همزمان استاد مشاور آنها باشد حد اکثر برابر تعداد مجاز راهنمایی پایان نامه یا رساله مطابق جدول بند 2 می باشد. 

      تبصره9: در صورتیکه عضو هیات علمی بعنوان استاد راهنمای دوم دکتری انتخاب شود، در محاسبه ظرفیت، معادل یک دوم محسوب می شود. 
    4. اعضای هیات علمی در صورت تامین بودجه لازم برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری از محل اعتبار قراردادهای منعقده از طریق دفتر پژوهشهای کاربردی ، می توانند علاوه بر ظرفیت های فوق، با موافقت معاونت پژوهشی دانشگاه ، حداکثر تا 3 دانشجوی اضافه را بطور همزمان راهنمایی نمایند. 

      تبصره 10: در مورد این قبیل دانشجویان مبلغی معادل بودجه ای که دانشگاه برای هزینه پایان نامه / رساله در نظر می گیرد از محل 80% سهم مجری طرح کسر می شود، و در اختیار دانشکده، برای هزینه پایان نامه/ رساله دانشجویان مربوط قرار می گیرد. 
    5. در شرایط خاص اگر نیاز به راهنمایی تعداد بیشتری از حد مجاز توسط یک عضو هیات علمی باشد، و مواردی که در این شیوه نامه مسکوت مانده است با تایید شورای پژوهشی دانشکده و تصویب شورای پژوهشی دانشگاه اقدام می شود. 

    این شیوه نامه در6 بند و 10 تبصره در تاریخ 16/10/85 در شورای پژوهشی دانشگاه و در تاریخ 15/11/85 در هیات رییسه مطرح و به تصویب رسید و از تاریخ 15/11/85 لازم الاجرا است. 

    .........................................................................................................

    نحوه نگارش پایان‌نامه‌/رساله‌


    مقدمه‌:

    یکی از اهداف ارائه پایان‌نامه‌/رساله‌، آشنایی دانشجویان گرامی با نحوه نگارش و تنظیم مطالب یک موضوع علمی است‌.در اینجا تمام نکات لازم را نمی‌توان بیان کرد، اما برای ایجاد هماهنگی بین پایان‌نامه‌ها/رساله‌ها، لازم است دانشجویان‌ پایان‌نامه/رساله خود را به زبان فارسی تنظیم نمایند و همچنین نکات زیر را در تهیه پایان‌نامه‌/رساله رعایت نمایند.
    یک پایان‌نامه / رساله به ترتیب شامل بخشهای زیر می‌باشد:


    • بسم‌ا...
    • تأییدیه اعضای هیأت داوران حاضر در جلسه دفاع (طبق فرم 18 – الف و 18 – ب) این تائیدیه پس از برگزاری جلسه دفاع، از اداره پژوهشی دانشکده دریافت شود.
    • آیین نامه چاپ پایان نامه / رساله دانشجویان که به وسیله دانشجو تکمیل و امضا شده است (طبق فرم 19)
    • صفحه عنوان فارسی (طبق فرم 20 – الف و 20 - ب‌)
    • تقدیم(Dedication) (در یک صفحه‌)
    • تشکر و قدردانی (Acknowledgements) (در یک صفحه‌)
    • چکیده فارسی (Abstract) (حداکثر 300 کلمه شامل کلمات کلیدی‌، ترجیحاً در یک صفحه‌)
    • فهرست مطالب (Table of Contents)
    • فهرست علائم و نشانه‌ها (Abbreviations) (در صورت نیاز)
    • فهرست جداول (List of Tables) (در صورت نیاز)
    • فهرست نمودارها، عکسها و نقشه‌ها(Lists of Figures Pictures and Maps), (در صورت نیاز)
    • متن اصلی‌ پایان‌نامه که شامل قسمتهای زیر می‌باشد: (گروههای تخصصی با توجه به نیاز خود می‌توانند در بند 3 جزئیات بیشتری را اعمال کنند)
    1. مقدمه (Introduction)
    2. مروری بر مطالعات انجام شده (Literature Review)
    3. فصلهای مربوط به کار اصلی تحقیق (در صورت نیاز)
    4. نتایج (Results)، بحث (Discussion) و پیشنهادات (Suggestions)
    5. فهرست منابع و مأخذ (References)
    6. ضمائم (در صورت نیاز)
      * فقط برای پایان‌نامه یا رساله‌ای که به زبان‌انگلیسی تدوین شده انگلیسی آن الزامی است‌.
    7. Abstract (الزامی است‌): چکیده انگلیسی باید تا حد امکان ترجمه چکیده فارسی و شامل کلمات کلیدی‌باشد.
    8. صفحه عنوان انگلیسی (الزامی است ـ طبق فرم 21 – الف و 21 – ب)



    اطلاعات کلی‌:

    1. صفحه بسم‌ا...

      بشکل ساده و مشخصی صفحه‌آرائی گردد و از بکار بردن کادر و تزئینات مختلف خودداری شود.
    2. تأییدیه هیأت داوران‌:
      1. تقدیم و همچنین تشکر و قدردانی‌:
        هر کدام بترتیب فقط در یک صفحه خلاصه شود.
    3. عنوان‌:
      چون عناوین پایان‌نامه‌ها / رساله ها در بانکهای اطلاعاتی ماشینی و دستی حفظ می‌شود لازم است ضمن رسا بودن‌، مختصر باشد.یک پایان‌نامه/رساله بیش از یک عنوان نمی‌تواند داشته باشد و عنوان تصویب شده با عنوان درج شده در پایان‌نامه باید عیناًیکی باشد.
      یک عنوان خوب‌، مختصر، مفید و جامع است و با کمترین تعداد کلمات‌، محتوای پایان‌نامه/رساله را معرفی می‌کند.عنوان خوب نامفهوم و گنگ نیست‌. غلطهای املایی و دستوری ندارد و از استفاده نابجای کلمات و یا عبارات گیج کننده‌، پیراسته است‌.
    4. چکیده‌:
      چکیده بخشی از پایان‌نامه‌/رساله است که خواننده را به مطالعه آن علاقمند می‌کند و یا از آن می‌گریزاند. چکیده مقاله‌ باید در عین کوتاه بودن پاسخگوی دو پرسش باشد:
      1. مشکل چیست‌؟
      2. راه‌ حل کدام است‌؟
      چکیده باید ترجیحاً در یک صفحه باشد (تقریباً تمامی چکیده پایان‌نامه‌ها / رساله ها در یک صفحه قابل نگارش است‌).

      در نگارش ‌چکیده نکات زیر باید رعایت شود:
      1. در نوشتن چکیده باید سعی شود متن مزین به کلمه‌ها و عبارات سلیس‌، آشنا با معنی و روشن باشد.
      2. چکیده جدا از پایان‌نامه‌/رساله باید به تنهایی مستقل و گویا باشد در چکیده از ذکر منابع‌/ اشاره به جداول و نمودارها باید اجتناب شود.
      3. تمیز بودن مطلب‌، نداشتن غلطهای املایی یا دستور زبانی و رعایت دقت و تسلسل روند نگارش چکیده از نکات مهم ‌دیگری است که باید در نظر گرفته شود.
      4. در چکیده پایان‌نامه/رساله باید از درج مشخصات مربوط به پایان‌نامه‌/رساله خودداری شود.
      5. کلمات کلیدی در انتهای چکیده آورده شود.
      6. محتوای چکیده‌ها براساس موضوع و گرایش تحقیق طبقه‌بندی می‌شود و به همین جهت وجود کلمات شاخص و کلیدی ‌مراکز اطلاعاتی را در طبقه‌بندی دقیق و سریع اطلاعات یاری می‌دهد. کلمات کلیدی راهنمای نکات مهم موجود درپایان‌نامه/رساله هستند. بنابراین باید در حد امکان کلمه‌ها و یا عباراتی انتخاب شود که ماهیت‌، محتوا و گرایش کار را به‌وضوح روشن نماید.
      7. چکیده باید منعکس کننده اصل موضوع باشد.
      8. در چکیده اهداف و موارد بررسی شده باید مورد توجه قرار گیرد.
      9. تأکید روی اطلاعات تازه (یافته‌ها) و اصطلاحات جدید یا نظریه‌ها، فرضیه‌ها، نتایج و پیشنهادات متمرکز شود.
      10. اگر در پایان‌نامه/ رساله روش نوینی برای اولین بار ارائه می‌شود و تا به حال معمول نبوده است‌، با جزئیات بیشتری ذکر شود.

      شایان ذکر است چکیده باید حتماً به تأیید استاد راهنما رسیده باشد.
    5. فهرست‌ها:
      بعد از چکیده پایان‌نامه/رساله بترتیب فهرست مطالب‌، فهرست علائم و نشانه‌ها، فهرست جداول‌، فهرست اشکال وسایر فهرستها قرار می‌گیرند. در فهرست مطالب صفحات اولیه پایان‌نامه/رساله (تقدیر، تقدیم‌، چکیده و...) ذکر نمی‌شود. فهرست ‌مطالب شامل فهرستهای جداول‌، اشکال‌، علائم اختصاری‌، عناوین فصول و بخش‌ها و زیربخشهای هر فصل با ذکرشروع شماره صفحه و عنوان مربوطه می‌باشد. عناوین ذکر شده در فهرست مطالب باید عیناً با عناوین خود متن مطابقت کند: (برای مثال شماره‌گذاری‌، نقطه‌گذاری‌، با حروف بزرگ نوشتن‌). بعبارت دیگر فهرست عناوین باید کاملاً همانند عناوین درداخل متن اصلی باشد.
      1. در فهرست‌ها بین دو عنوان پشت سر هم باید فاصله بیشتری باشد که دو عنوان را از یکدیگر متمایز کند ولی برای یک‌ عنوان که بیش از یک خط است باید فاصله معمولی بکار برده شود و شماره صفحه در خط دوم ذکر شود.
      2. فهرستهای مطالب‌، علائم و نشانه‌ها، جداول‌، اشکال و سایر فهرستها با حروف ابجد شماره‌گذاری شود.
      3. بترتیب مراجع‌، ضمائم (در صورت نیاز) و چکیده انگلیسی که بدنبال متن اصلی پایان‌نامه‌/رساله قرار می‌گیرند بصورت‌ تیتری مجزا از فصول دیگر پایان‌نامه‌/رساله در فهرست مطالب تایپ می‌شوند.
    6. مقدمه‌:
      اولین فصل از ساختار اصلی پایان‌نامه‌/رساله است‌. هدف از نوشتن مقدمه این است که زمینه اطلاعاتی لازم برای خواننده‌ فراهم آید. در طول مقدمه باید سعی شود موضوع تحقیق با زبانی روشن‌، ساده و بطور عمیق و جهت یافته به خواننده معرفی ‌شود. مقدمه باید خواننده را مجذوب و اهمیت موضوع تحقیق را آشکار سازد. در مقدمه باید با ارائه سوابق‌، شواهد تحقیقی‌ و اطلاعات موجود (با ذکر منبع‌) به روش منظم‌، منطقی و هدف‌دار خواننده را جهت داد و به سوی را ه‌حل مورد نظر هدایت‌کرد. بالاخره شاید اشاره به نتایج کلی در مقدمه‌ها خالی از فایده نباشد.
      مقدمه مناسبترین جا برای ارائه اختصارات و بعضی توضیحات کلی است توضیحاتی که شاید نتوان در مباحث دیگر درمورد آنها توضیح داد.
    7. مواد و روشها:

      هدف از این فصل‌، ارائه فرضیه‌ها، شیوه‌های تحقیق برای حل و یا مطالعه مسئله یا موضوع می‌باشد.
    8. فهرست منابع‌:
      کلیه منابعی که در متن ذکر شده‌اند، باید در فهرست منابع با مشخصات کامل نوشته شوند و همچنین منابعی که فقط‌مطالعه شده ولی مورد استفاده مستقیم در متن قرار نگرفته‌اند در فهرست منابع هم می‌تواند ذکر گردند. مشخصات منابعی که‌در طول پایان‌نامه/رساله به آنها استناد شده است می‌تواند به شرح زیر باشد:
      1. آدرس مقاله از مجله علمی با یک نویسنده و یا بیش از یک نویسنده‌:
        •      اسم (اسامی‌) نویسندگان (نام‌خانوادگی‌، نام یا نام‌، نام‌خانوادگی‌) سال انتشار. موضوع‌. مشخصات مجله شامل خلاصه ‌نام مجله (ایتالیک یا پررنگ تایپ گردد)، شماره‌، دوره‌، صفحه‌ به ترتیب تایپ می‌گردد. در مورد خلاصه نام مجله به نوشتارهای مجله مربوطه مراجعه شود.
        مثال‌ها:

        Eaton, R.A., 1972. Fungi growing on wood in water cooling towers. Int. Biodetn. Bull., 8:39-48.


        نوروزیان‌، ا و مألوفی‌، ف 1370. ارزیابی مقایسه‌ای از بیحسی لیدوکائین و زایلازین از طریق اپی دورال در گاو. مجله دانشکده‌ دامپزشکی‌، 2(36):36-35.


        Hugheus. P.C.R. ant Tanner, J.M. 1973. Radiographic study of the growth of the rat hormone. J. Anat., 114(3): 439-448.

      2. آدرس مقاله از کتاب‌: الف‌) کتاب مجموعه مقاله نیست ب‌) کتاب مجموعه مقاله است و هر مقاله یک نویسنده دارد.
        •      اسم (اسامی‌) نویسندگان‌، سال انتشار، موضوع (ایتالیک یا پررنگ تایپ گردد). جلد، مترجم‌، چندمین چاپ‌، محل انتشار، نام ناشر، صفحه می‌بایست ذکر گردد.
          مثال‌ها:

          حکمتی‌، پ‌، شهراسبی‌، ح‌، حسینیون‌، م و انصاری‌، پ 1348. جراحی نشخوارکنندگان‌. تهران‌، انتشارات چهره‌، صفحه‌210.


          Satchell, G.H., 1971. Circulation in Fishes. Cambridge University Press, pp. 273-280.

        •      اسم (اسامی‌) نویسندگان‌، سال انتشار، عنوان مقاله‌، صفحه شروع ـ صفحه پایان‌، عنوان کتاب (ایتالیک ‌پررنگ تایپ گردد)، شماره‌، چاپ‌، اسم فامیل گردآورنده‌، حرف اول اسم کوچک گردآورنده‌، محل انتشار ، نام ناشر.

          Eddy, J.M.P. 1972. The pineal complex., pp. 191-196. in: the biology of lampreys. Eds., Hardisty. M.W. and Potter. L.C., London, Academic press.


      البته در نگارش مشخصات منابع‌، روشهای متفاوتی وجود دارد. ممکن است ابتدا نام ‌خانوادگی نویسنده و سپس حرف اول نام وی قید نمود و یا بالعکس‌. همچنین ممکن است شماره صفحات ابتدا و انتهای مقاله مورد نظر در مجلات و کتابها ذکرشود و یا صرفاً فقط شماره صفحه ابتدایی کتاب یا مقاله را درج ‌نمایند. سال انتشار مقاله یا کتاب آخرین قسمت مشخصات ‌منبع در تعدادی از فهرست منابع است‌، ولی در بسیاری از فهرست منابع سال انتشار بلافاصله پس از نام نویسنده یا نویسندگان قرار می‌گیرد.
      در بعضی از فهرست منابع عنوان مقاله‌ها جزو مشخصات منبع ذکر می‌گردد در حالی که در بعضی دیگر اشاره‌ای به عنوان‌ مقاله‌ها نمی‌شود.
      فهرست منابع می‌تواند به صورتهای زیر در پایان‌نامه یا رساله قرار گیرد:
      1. در پایان هر صفحه منبع مورد استفاده درج شود. علاوه بر اینکه لیست کامل آنها در آخر پایان‌نامه تکرار شود (ترجیحاً در رشته‌های علوم انسانی‌).
      2. در پایان هر فصل‌
      3. در آخر پایان‌نامه‌/رساله‌
      •      مشخصات کتاب و مجله‌ای که برای اولین بار ارائه می‌شود بایستی بصورت کامل ذکر شود.
      •      اگر بلافاصله از همان منبع استفاده شود، همان (در انگلیسی ibid)، شماره صفحه ذکر می‌شود.
      •      اگر همان منبع با فاصله ارائه شود نام و نام‌خانوادگی نویسنده، پیشین (در انگلیسی op.cit)، شماره‌صفحه ذکر می شود.

      مثالها:

      علاقمند، علی جامعه‌شناسی آموزش و پرورش‌، چاپ دوم‌، تهران‌، مؤسسه انتشارات بعثت‌، 1372، ص 35.

      اشرف‌، احمد جامعه‌شناسی طبقات اجتماعی در آمریکا، تهران‌، انتشارات دانشگاه تهران‌، 1346، صفحات 140 – 132.
      همان‌، ص 135

      علاقمند، علی‌، پیشین‌، ص 85

      Birkeland, P.W. Soils and geomorphology. Oxford, Oxford University Press. 1984.P.70.

      Lattman, L.H. Calcium carbonate cementation, of alluvial fans in southern Nevada. Geological Society of America Bulletin. Vol. 84, 1973, pp. 3013-3028. 
      ibid. p. 3020

      Birkeland, P.W. op.cit. p.85.


      رابطه بین فهرست منابع و متن مربوطه به سه روش زیر رایج است‌:
      •      بر حسب شماره مسلسل در متن و در فهرست منابع‌
      •      بر حسب نام نویسنده و سال و شماره صفحه در متن‌، در این حالت باید بر حسب حروف الفبا نویسنده در فهرست منابع قید شوند.
      •      الفبایی و شماره مسلسل در فهرست منابع و شماره نامسلسل در متن


      هرگاه قسمتی از مطالب یک منبع مورد استفاده در بخشی از پایان‌نامه نقل شود باید آن منبع ذکر گردد. شروع مطالب نقل‌شده و اتمام آن با علامت (") مشخص می‌گردد و بعد از اتمام مطلب مورد نظر منبع مورد استفاده در داخل کروشه ] [ به دو صورت مشخص می‌شود:
      •      شماره منبع‌
      •      نویسنده و سال‌ و صفحه

      در فهرست منابع‌، نخست منابع فارسی و متعاقباً منابع انگلیسی قرار می‌گیرند.
    9. نحوه تایپ‌
      تایپ پایان‌نامه / رساله باید در یک روی کاغذ و توسط چاپگری با بهترین کیفیت صورت گیرد.
      صفحات پایان‌نامه/ رساله باید از یک جنس و ترجیحاً کاغذ تحریر هفتاد گرمی باشد. از بکار بردن کادر و تزئینات به دور متن‌ تایپ شده خودداری شود.
      تذکر: محدوده خطوط تمام صفحات باید یکسان رعایت شود. فاصله شروع خطوط تا لبه بالایی و پایینی 3 سانتی‌متراست‌، تا علاوه بر مناسب بودن برای چهارچوب میکروفیش‌، برای برش صحافی نیز کافی باشد. این محدودیتها در مورد دیاگرامها، جداول‌، نقشه‌ها، عکسها، فهرستها، اشکال و غیره نیز باید رعایت شود.
      شایان ذکر است توضیح جداول در بالا و توضیح اشکال و عکسها در زیر آنها قرار می‌گیرد.
      صفحات بزرگ‌: حتی‌المقدور باید از استفاده از صفحات بزرگ در پایان‌نامه خودداری کرد و آنها را از طریق فتوکپی‌های‌ مخصوص کوچک و استاندارد نمود. ولی در صورت اجتناب‌ناپذیر بودن‌، باید با دقت آن صفحه را به داخل پایان‌نامه به‌گونه‌ای تا نمود که لبه آن از دیگر صفحات بیرون نزند.
    10. تهیه جداول‌، نمودارها و تصاویر

      جداول‌، نمودارها و تصاویر باید خوانا، دقیق‌، مرتب و مستقل باشند. هر جدول‌/نمودار/ تصویر باید بدون نیاز به مراجعه ‌به متن بتواند اطلاعات مورد نظر را ارائه دهد و یافته‌های موجود در آن قابل تجزیه‌، تحلیل و ارزیابی باشد. در بسیاری ازمواقع‌، محتوای جدولهای کوچک را می‌توان در متن گنجاند. اگر مطالب تکراری در جدول وجود دارد می‌توان آنها را نیز بطورخلاصه در متن ذکر کرد. از آنجا که نوشتن جدول وقت بیشتری می‌گیرد، رعایت اختصار در اندازه‌، ترتیب و سازماندهی‌ جدول باید از نکات اصلی مورد نظر در طراحی نتایج باشد.
      هر جدول دارای شماره‌، عنوان‌، ستونها و یا ردیف‌های یافته است‌. پاورقی و علایم اختصاری ممکن است در بعضی‌ جدولها ضروری باشند. شماره جدول اصولاً بطور مسلسل در وسط یا گوشه راست بالای جدول نوشته می‌شود. عنوان‌ جدول باید مختصر، مفید و کامل باشد. بهتر است مطالب در متن گنجانده شوند. بسیاری از مطالعات امروزی‌، بخصوص با میکروسکوپ الکترونی‌، نیاز به ارائه تصاویر دارند. استفاده از عکس زمانی مؤثر است که عکس به خوبی مطلب مورد نظر رادر معرض دید خواننده قرار دهد. اگر مطلب مورد نظر را می‌توان از طریق جدول یا نمودار ارائه داد، شاید نیاز به ارائه تصویر نباشد.
    11. شماره‌گذاری
      •      شماره‌گذاری صفحات‌هیچکدام از صفحات قبل از فهرستها شماره‌گذاری نمی‌شوند.
        صفحات «فهرستها» با حروف ابجد (الف‌، ب‌، و...) شماره‌گذاری می‌شوند. در متن انگلیسی این صفحات «با حروف رومن‌» شماره‌گذاری می‌شوند.
        شماره‌گذاری با اعداد از اولین صفحه «مدخل‌» (مقدمه‌) آغاز می‌شود و تا آخرین صفحه (صفحه چکیده انگلیسی) ادامه می‌یابد. شماره صفحات‌باید در وسط و چسبیده به قسمت فوقانی حاشیه پایین صفحه درج شود.
        کلیه صفحات متن اصلی پایان‌نامه باید شماره‌گذاری شوند.
      •      شماره‌گذاری موضوعات‌موضوعات اصلی پایان‌نامه به چند فصل و هر فصل به چند «بخش‌» تقسیم می‌شود. صفحه اول هر فصل باید از خط پنجم‌ شروع شود.
        هر یک از بخشهای هر فصل با دو شماره که با خط فاصله از یکدیگر جدا شده‌اند، مشخص می‌شود.
        عدد سمت راست بیانگر شماره فصل و عدد سمت چپ شماره ترتیب بخش مورد نظر است‌. در صورتی که هر بخش‌دارای زیر بخش باشد، شماره هر زیربخش در سمت چپ عدد فوق قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر برنامه‌ریزی پویا دومین‌زیر بخش از بخش چهارم فصل سوم باشد، بصورت‌: 3ـ4ـ2 برنامه‌ریزی پویا نوشته خواهد شد.
      •      شماره‌گذاری اشکال و جداول‌
        شماره‌گذاری اشکال و جداول نیز از همان قانون بالا تبعیت می‌کند. به عنوان مثال هفتمین شکل در فصل دوم به صورت‌(شکل 2ـ7 نمودار تغییرات ...) نوشته می‌شود. دقت شود شماره‌گذاری جداول و اشکال مستقل از یکدیگر است‌.
      •      شماره‌گذاری ضمائم‌ضمائم پایان‌نامه‌/رساله با حروف ابجد نامگذاری می‌شوند. (ضمیمه الف یا ضمیمه ب‌) و شماره‌گذاری ضمائم به همان‌ترتیب متن اصلی پایان‌نامه‌/رساله می‌باشد. اشکال و جداول موجود در هر ضمیمه نیز با توجه به ضمیمه مربوطه ‌شماره‌گذاری خواهد شد، به عنوان مثال دومین جدول در ضمیمه الف بصورت زیر نوشته می‌شود: (جدول الف ـ 2)
      •      شماره‌گذاری روابط و فرمولهاهر رابطه که در متن باشد با دو شماره که با خط فاصله از یکدیگر جدا می‌شوند مشخص می‌شود. عدد سمت راست بیانگر شماره فصل و عدد سمت چپ شماره رابطه مورد نظر است‌. مثلاً دهمین رابطه در فصل هفتم به صورت (7ـ10) نوشته می‌شود. روابطی که در ضمایم آمده است با توجه به حروف ابجد آن ضمیمه‌، شماره‌گذاری می‌شود. مانند (الف ـ 2)
        دانشجو می‌بایست مقاله را تحت چهارچوب و روال مجله‌هایی که با نظر استاد راهنما انتخاب می‌نماید تهیه کند.
        در موارد استثنایی در صورت عدم امکان تحقق بند فوق دانشجو موظف است مقاله‌ای با مشخصات زیر تهیه نماید.
        •      مقاله باید روی کاغذ 5/21. ×28 سانتی‌متر )4A( با حاشیه 5/2 سانتی‌متر از چهار طرف و فاصله سطور در ماشین ‌(11 میلی‌متر با کامپیوتر) تایپ و تمام صفحات مقاله پشت سر هم شماره‌گذاری و تهیه شود.
        •      در صفحه اول اسامی محققین و نشانی محل تحقیق (ذکر دانشگاه تربیت مدرس به عنوان نشانی الزامی است‌)، درصفحه دوم چکیده مقاله و کلمات کلیدی و در صفحه سوم به بعد مقدمه‌، مواد و روش کار، نتایج‌، بحث‌، تشکر و قدردانی (درصورت لزوم‌) و منابع نوشته شود. منابع باید شماره‌گذاری شده و مطابق شماره در متن باشد. فهرست منابع در آخر مقاله ‌می‌تواند به ترتیب شامل نام‌نویسندگان‌، سال نشر (در پرانتز)، عنوان کامل مقاله‌، عنوان مجله یا کتاب و شماره جلد و صفحات‌باشد.
        •      اصل عکسها، نمودارها باید همراه مقاله در محل مناسب در مقاله علامت‌گذاری شوند و دارای زیرنویس باشند.
        •      عنوان مقاله باید کوتاه و رسا باشد و ترجمه انگلیسی آن نیز زیر عنوان فارسی نوشته شود.
        •      چکیده مقاله باید شامل مطالب مهم یافته‌های تحقیق باشد و حتی‌الامکان از 150 کلمه تجاوز نکند و برای اوزان ومقادیر از سیستم متریک استفاده شود. ارقام و اعداد مربوط به اوزان و مقادیر در صورتیکه در آغاز جمله بیاید با حروف ‌نوشته شود. ارقام یک رقمی در هر حال با حروف نوشته شود.
        •      در عنوان مقاله و چکیده به استثنای مقیاس‌های استاندارد نباید از کلمات اختصاری استفاده کرد.
        •      در عنوان مقاله و چکیده به استثنای مقیاس‌های استاندارد نباید از کلمات اختصاری استفاده کرد.
        •      جداول باید دارای عنوان باشند و عنوان بالای جدول با دو خط نزدیک به هم فاصله تقریبی یک میلی‌متر از بقیه‌ قسمتهای جدول جدا گردد. اعداد و ارقام و مطالب جدول نباید در متن مقاله تکرار شده باشد. ابعاد جداول باید طوری تنظیم ‌شود که در یک صفحه مجله (طولی یا عرضی‌) جا بگیرد.
        •      وقتی مقاله‌ای به زبان فارسی چاپ شده است عنوان به زبان انگلیسی ترجمه و در پرانتز قرار داده می‌شود و بعد از قید شماره صفحات‌، زبان اصلی آن مانند فارسی در پرانتز قید می‌شود.
        •      مقالات باید دارای خلاصه یا متن کامل به زبان انگلیسی باشد.
        •      مقالات باید دارای خلاصه یا متن کامل به زبان انگلیسی باشد.
        •      عدم رعایت نکات فوق در تدوین و تحویل مقالات باعث تأخیر در فارغ‌التحصیلی خواهد گردید.
        •      مقاله در مجلات علمی ـ پژوهشی داخل کشور باید به نام دانشگاه تربیت مدرس چاپ شود و در مجلات خارجی نام دانشگاه به صورت زیرنگارش شود:
          Tarbiat Modares University
    12. نحوه زرکوبی پایان نامه / رسالهپس از پایان یافتن فعالیت های پژوهشی مربوط به پایان نامه / رساله مجوز صحافی و زرکوبی طی فرم شماره 9 صادر می شود.
      •      زرکوبی صفحه عنوان فارسی پایان نامه / رساله عینا“ روی جلد پایان نامه / رساله انجام می شود و فقط نام استاد مشاور در زرکوبی روی جلد حذف می گردد.(فرم 22 – الف و 22 – ب)
      •      در مورد دانشجویان رشته های زبان انگلیسی ، فرانسه و ایتالیایی زرکوبی صفحه عنوان لاتین روی جلد پایان نامه / رساله الزامی است (فرم 23 – الف و 23 – ب)
  8. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
  9. آئین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D)
  10. آئین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D)

     

    آئین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی ( (Ph.D

    مصوب سی و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی

    مورخ 29/08/1386

     

    رای صادره در سی و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 29/08/1386

    در مورد آیین نامه آموزشی دوره تخصصی ( (Ph.D

    آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی ( (Ph.Dدر 9 فصل و 54 ماده و 54 تبصره در سی و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 29/08/1386 به تصویب رسید.این آیین نامه در همه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و موسسات وابسته به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سراسر کشور جهت دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1388-1387 و به مد لازم الاجرا است.و از تاریخ ابلاغ آن آیین نامه قبلی و تمام مقررات و بخشنامه ها و دستورالعمل های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه لغو می گردد.شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه می تواند وضعیت تحصیلی دانشجویان ورودی قبل از سال تحصیلی 1388-1387 را با آیین نامه جدید تطبیق داده و بر اساس آن این دانشجویان را فارغ التحصیل نماید.

     

     

    رای صادره در سی و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 29/08/86 در مورد آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی ( (Ph.D صحیح است،به واحد های مجری ابلاغ شود.

    دکتر کامران باقری لنکرانی

    وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و

    رئیس شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی

     

    آئیـــن‌نامه‌های مربوط به دوره دکتــری( (Ph.D

    فصل اول

    کلیــــات 

    ماده 1 : تعریف

          دوره دکتری تخصصی Ph.D. یکی از بالاترین مقاطع تحصیلی آموزش دانشگاهی است که به اعطای مدرک می انجامد و مجموعه ای هماهنگ ، از فعالیت های پژوهشی و آموزشی است .

    تبصره 1 :

     در این آئین نامه ، به منظور اختصار به تمام دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ( (Ph.Dفعالیت دارند،دانشگاه گفته می شود.

    تبصره 2:

    در دانشگاه های که مجری دوره های کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی ( (Ph.Dمی باشند شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و دانشکده بر اساس آئین نامه مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب جلسه 24 مورخ 11/04/70 شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل خواهد شد.

    ماده 2 : هدف

    هدف از ایجاد دوره دکتری تخصصی ( (Ph.D، تربیت افرادی است که با احاطه یافتن به حیطه های علمی در یک زمینه خاص و آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهش ، بتوانند ، با نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی ، در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش ، در رشته تخصصی خود ، موثر بوده و به تازه هائی در جهان دانش دست یابند.

    ماده 4 : مراحل دوره

    دوره دکتری تخصصی ( (Ph.D به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود .

    مرحله آموزشی اززمان پذیرفته شدن دانشجو درامتحان ورودی آغاز و به امتحان جامع ختم می شود .

    مرحله پژوهشی پس از مرحله آموزشی و قبولی در امتحان جامع آغاز و با تدوین پایان نامه و دفاع از آن پایان می پذیرد.

    تبصره :

        دانشجویان دوره دکتری تخصصی ( (Ph.D می توانند تحقیقات اولیه مرحله پژوهشی خود را در مرحله آموزشی آغاز نمایند ولی ثبت نام رسمی آنها برای مرحله پژوهشی و تدوین پایان نامه منوط به موفقیت در امتحان جامع است .

    *این آئین نامه شامل دوره های دکتری عمومی و دوره های تخصصی گروه پزشکی،رشته دامپزشکی،و( (Ph.Dپژوهشی نمی شود.

    **امتحان جامع در فصل 6 تعریف شده است.

    فصل دوم

    شرایط ورود

    ماده 4:

    شرایط ورود به دوره دکتری تخصصی ( (Ph.D عبارتست از :

    1-4- داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش دانشگاهی

    2-4- برخورداری از سلامت جسمی و روانی متناسب با رشته تحصیلی

       3-4- داشتن دانشنامه کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس ) یا دکترای عمومی یا بالاتر ، متناسب با رشته تحصیلی مورد تقاضا ، از یکی از دانشگاههای داخل یا خارج کشور که حسب مورد به تائید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت علوم،تحقیقات و فناوری رسیده باشد .

    4-4- موفقیت در آزمون انگلیسی مطابق مصوبات شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی

    5-4- قبولی درآزمون اختصاصی ورود به دوره دکتری ( (Ph.D مطابق ضوابط دبیرخانه های آموزشی تخصصی مربوطه

    6-4- عدم اشتغال به تحصیل همزمان در همان دانشگاه و یا دانشگاه های دیگر و سایر موسسات آموزشی و پژوهشی

    تبصره 1:

    دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد مجاز به شرکت در آزمون ورودی دکتری تخصصی( Ph.D) نمی باشد.

    تبصره 2:

          در ورود به دوره دکتری تخصصی( Ph.D) محدودیت سنی برای داوطلبان وجود ندارد .

    تبصره 3:

    شرایط پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی( Ph.D) برای اتباع خارجی تابع آیین نامه مربوط می باشد

    تبصره 4:

          تشخیص اینکه دارنده کدام دانشنامه در کدام رشته می تواند تحصیل کند بر عهده دبیرخانه آموزشی تخصصی مربوطه و تائید شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است.

    فصل سوم

    مرحله آموزشی

    ماده 5:

    آموزش در تمام دانشگاه های کشور مبتنی بر نظام واحدی است.در نظام واحدی ،ارزش هر درس با تعداد واحدهای آن درس سنجیده می شود و قبولی یا عدم قبولی دانشجو در یک درس، به همان درس محدود است.

    هر واحد درسی ،مقدار یا میزان درسی است که مفاد آن به ترتیب به صورت نظری 17 ساعت،عملی یا آزمایشگاهی 34 ساعت،کارگاهی و کارآموزی 51ساعت و کارورزی 68 ساعت، در طول یک نیمسال تحصیلی یا دوره تابستانی،طبق برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی تدریس می شود.در مورد رشته هایی که دارای پروژه هستند مدت اجرای پروژه در یک نیمسال متناسب با واحد آن،توسط استاد مربوط تعیین می شود.

    ماده 6:

    هر سال تحصیلی مرکب از دو نیمسال تحصیلی و در صورت ضرورت و داشتن شرایط امکانات یک دوره تابستانی است. مدت آموزش هر نیمسال تحصیلی شامل 17 هفته و هر دوره تابستانی شامل 6 هفته آموزش با رعایت مفاد ماده 5 است.

    تبصره:

    در موارد استثنایی و ضروری،شامل وقوع بلایای طبیعی،عدم امکان حضور استاد مربوط در طول 17 هفته،بیماری استاد و مواردی از این قبیل،به پیشنهاد دانشکده مربوط و موافقت شورای آموزشی دانشگاه،می توان درس یا درس هایی را در مدتی کوتاه تر از 17 هفته جهت کلیه دانشجویانی که آن درس یا درس ها را اخذ کرده اند تدریس شود،مشروط بر اینکه مجموع ساعات هر واحد درسی از میزان مقرر در ماده 5 این آیین نامه کمتر نشود.

    ماده 7:

    تمام دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی موظفند برنامه های درسی مصوب شورای عالی برنامه ریزی را اجرا نمایند.

    تبصره 1:

    دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی مجاز خواهند بود نسبت به ارایه واحدهای درسی جدید به جای درس های اختیاری (non core)حداکثر تا سقف 20% کل واحدهای دوره در هر برنامه آموزشی اقدام و این درس ها را به صورت اختیاری به دانشجویان ارایه نمایند.دانشگاه ها موظفند اهداف آموزشی و سر فصل واحدهای جدید خود را از طریق دبیرخانه های آموزشی تخصصی مربوطه جهت اطلاع به شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اعلام نمایند.

    تبصره 2:

    ترتیب درس با رعایت پیش نیازها،تنظیم برنامه تحصیلی دانشجویان در طول دوره،روش تدریس و جابجا کردن ریز مواد درسی و طرح مطالب جدید در یک درس بر عهده دانشگاه است.

    ماده 8:

    منظور راهنمایی دانشجو در زمینه های مختلف،استاد راهنمای تحصیلی در اولین نیمسال تحصیلی توسط شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده تعیین می گردد.

    تبصره:

    استاد راهنمای تحصیلی باید حداکثر تا پایان اولین نیمسال تحصیلی دانشجو،تعیین شود.تا زمانی که استاد راهنمای تحصیلی انتخاب نشده است،مدیر گروه وظایف استاد راهنمای تحصیلی را بر عهده می گیرد.

    ماده 9:

    استاد راهنمای تحصیلی باید عضو هیات علمی در دانشگاه محل تحصیل دانشجو بوده،حداقل دارای رتبه استادیاری یا استادیار پژوهشی و سه سال سابقه تدریس یا پژوهش در دوره کارشناسی ارشد باشد.

    ماده 10:

    دانشجویی که برای دوره دکتری تخصصی ( Ph.D) ثبت نام می کند،موظف است بین 18تا30 واحد درسی را با نظر استاد راهنمای تحصیلی مطابق برنامه آموزشی مربوط،که به تصویب شورای عالی برنامه ریزی رسیده باشد،در مدت مجاز مرحله آموزشی یا موفقیت بگذراند.

    تبصره 1:

    چنانچه به تشخیص گروه آموزشی و تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه گذراندن درس های کمبود یا جبرانی برای دانشجو ضروری تشخیص داده شود وی مکلف است آن درس ها را بر اساس برنامه آموزشی مصوب دوره،اضافه بر واحدهای درسی مقرر در مرحله آموزشی دوره حداکثر تا 16 واحد بگذراند.

    تبصره 2:

    در انتخاب درس ها اولویت با درس های کمبود یا جبرانی است.تعیین تعداد و نوع درس ها و زمان انتخاب آن ها با رعایت پیش نیازها در چارچوب برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی و با نظر گروه آموزشی مربوطه،بر عهده شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ذیربط است.

    تبصره 3:

    به ازای گذراندن هر 8 واحد از درس های کمبود یا جبرانی یک نیمسال تحصیلی به حداکثر مدت مجاز مرحله آموزشی تحصیل دانشجو افزوده می شود.

    ماده 11:

    دانشجو در مرحله آموزشی،موظف است در هر نیمسال تحصیلی بین 12-8 واحد درسی از درس های مرحله آموزشی را انتخاب و ثبت نام کند،مگر آنکه کمتر از 8 واحد درسی باقی داشته باشد.در موارد استثنایی،با پیشنهاد گروه آموزشی ذیربط و صلاحدید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده و تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه،این تعداد می تواند حداکثر به 14 واحد افزایش یابد.

    تبصره:

    در صورت ارائه دوره تابستانی دانشجو مجاز به اخذ حداکثر 4 واحد درسی در دوره تابستانی است.

    فصل چهارم

    حضور و غیاب

    ماده 12:

    حضور دانشجو در تمام جلسات مربوط به هر درس الزامی است و ساعات غیبت دانشجو در هر درس نظری از  علمی و آزمایشگاهی از  کارگاهی،کارآموزی و کارورزی از  مجموع ساعات آن درس نباید تجاوز کند.

    در غیر این صورت نمره دانشجو در آن درس صفر محسوب می شود.

    تبصره 1:

    غیبت در جلسات درس تا سقف مشخص شده در ماده 12 در صورتی مجاز خواهد بود که با ارایه مدارک مستند و تشخیص استتاد مربوطه موجه شناخته شود.نحوه برخورد با غیبت دانشجو(موجه یا غیر موجه)برعهده استاد و با تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده خواهد بود.

    تبصره 2:

    در صورتی که غیبت دانشجو در هر درس بیش از میزان تعیین شده در ماده 12 باشد ولی غیبت او به تشخیص دانشکده و تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده موجه اعلام گردد آن درس حذف می شود.در این صورت رعایت حداقل 8 واحد در هر نیمسال الزامی نیست،ولی نیمسال مذکور بعنوان یک نیمسال کامل جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می شود.

    ماده  13:

    غیبت غیر موجه در امتحان هر درس به منزله گرفتن نمره صفر در امتحان آن درس است و غیبت موجه در امتحان هر درس موجب حذف آن درس می گردد تشخیص موجه بودن غیبت در جلسه امتحان بر عهده شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده است.

    فصل پنجم

    ارزشیابی

    ماده 14:

    حداقل نمره قبولی در هر درس اختصاصی اجباری و اختصاصی اختیاری 14 از 20 و هر درس کمبود یا جبرانی 12 از 20 است.چنانچه نمره دانشجو در یک درس کمتر از این مقادیر باشد باید آنرا تکرار نماید.

    تبصره 1:

    اگر دانشجویی در یک درس اختیاری مردود شود بجای آن درس می تواند از جدول درس های اختیاری در برنامه مصوب درس دیگری را انتخاب کند.با این حال نمرات کلیه درس ها اعم از قبولی و مردودی در کارنامه دانشجو ثبت و در محاسبه میانگین نیمسال مربوطه و میانگین کل منظور می شود.

    تبصره 2:

    در مواردی که ارزشیابی دانشجو در یک درس موکول به فعالیت هایی باشد که با تشخیص استاد مربوط انجام آن در طول یک نیمسال تحصیلی ممکن نباشد،نمره دانشجو در آن درس ناتمام اعلام می شود.در این صورت باید نمره دانشجو در این درس،حداکثر تا پایان نیمسال تحصیلی بعد،توسط استاد ذیربط به نمره قطعی تبدیل گردد.در غیر این صورت درس توسط دانشگاه حذف خواهد شد.بدیهی است ثبت نمره ناتمام در نیمسالی خواهد بود که دانشجو واحد را اخذ نموده است.

    ماده 15:

    میانگین نمرات درس های دانشجو در دوره دکتری تخصصی(Ph.D)در هر نیمسال تحصیلی،نباید از 15 کمتر باشد،در غیر این صورت دانشگاه به دانشجو اخطار خواهد داد ولی دانشجو محدودیتی از لحاظ انتخاب واحد نداشته،در نیمسال بعدی در محدوده حد نصاب واحدها،می تواند اخذ واحد نماید.اگر میانگین نمرات دانشجو در دو نیمسال تحصیلی اعم از متوالی یا متناوب کمتر از 15 باشد،آن دانشجو از ادامه تحصیل در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) محروم می شود.

    تبصره 1:

    نیمسال هایی که تعداد واحدهای اخذ شده کمتر از حد نصاب(8واحد) می باشد،در صورت کسب میانگین کل کمتر از 15،جزو نیمسال های مشمول اخطار محاسبه خواهد شد.

    تبصره 2:

    نمره درس کمبود یا جبرانی در کارنامه دانشجو،جداگانه ثبت می شود و در احتساب میانگین نمرات نیمسال تحصیلی و میانگین کل نمرات دانشجو منظور نمی شود.

    ماده 16:

    دانشجویی که پس از گذراندن کلیه واحدهای درسی در مرحله آموزشی میانگین کل نمرات او از 15 کمتر باشد از ادامه تحصیل محروم می شود.

    تبصره:

    دانشجویی که پس از گذراندن کلیه واحدهای درسی دوره،میانگین کل نمرات او از 15 کمتر باشد،در صورتی که حداکثر مدت مجاز تحصیل وی در مرحله آموزشی به پایان نرسیده باشد،می تواند تا 12 واحد از درس اختصاصی اجباری را که از آنها نمرات بین 14 تا 15 گرفته است،فقط در یک نیمسال تحصیلی تکرار کند و در صورت جبران کمبود میانگین کل،مجاز به شرکت در امتحان جامع شود.دانشجویانی که به هر دلیل نتواند از این فرصت استفاده کنند یا علیرغم استفاده از این فرصت میانگین کل خود را جبران ننمایند،از ادامه تحصیل محروم مانده مدرک و سوابق تحصیلی دریافت نمی کنند.

    فصل ششم

    آزمون جامع

    ماده 17:

    در پایان مرحله آموزشی دانشجو ملزم است در آزمون

    جامع که بصورت کتبی و ارزیابی عینی عملکرد برگزار می شود شرکت کند.شرط شرکت در آزمون جامع قبولی در کلیه درس های مرحله آموزشی و کسب حداقل میانگین کل 15 می باشد.

    تبصره :

    آزمون ارزیابی عینی عملکرد شامل ارزیابی مستمر درون بخشی و ارزیابی پایان دوره می باشد.

    ماده 18:

    آزمون جامع زیر نظر شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده و توسط هیاتی مرکب از 6 نفر بشرح زیر برگزار می شود.

    مدیر گروه آموزشی مربوطه

    استاد راهنمای تحصیلی دانشجو

    چهار نفر عضو هیات علمی در رشته مربوطه که دارای حداقل مرتبه استادیاری یا استادیار پژوهشی با 3 سال سابقه تدریس یا تحقیق در دوره های تحصیلات تکمیلی باشند(سه نفر از آنان از اعضای هیات علمی داخل دانشگاه و یک نفر خارج از دانشگاه).بدین ترتیب که دو نفر از آنان توسط شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده(که یک نفر از آنان باید از اعضای هیات علمی خارج از دانشگاه محل تحصیل دانشجو باشد) و یک نفر توسط معاون آموزشی دانشگاه و یک نفر دیگر توسط معاون پژوهشی دانشگاه تعیین می شوند.این دو نفر به عنوان نمایندگان معاونین آموزشی و پژوهشی در هیات برگزار کننده آزمون شرکت می نمایند.

    تبصره:

    حضور حداقل 5 نفر از افراد مذکور در ماده 18 جهت برگزاری آزمون جامع الزامی می باشد.

    ماده 19:

    آزمون جامع در هر رشته تحصیلی دوبار در سال برگزار می شود و زمان برگزاری آن با پیشنهاد گروه آموزشی مربوطه و تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده می باشد.

    ماده 20:

    پس از اتمام مرحله آموزشی دانشجوی واجد شرایط شرکت در آزمون جامع موظف است در اولین آزمون جامع که توسط دانشکده برگزار می شود شرکت کند.دانشجو در صورت عدم آمادگی،بایستی در خواستی برای تمدید مهلت شرکت در آزمون با دلایل موجهی که به تائید استاد راهنمای تحصیلی و مدیر گروه آموزشی مربوطه رسیده باشد،به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ارائه نماید.شورای مذکور می تواند زمان شرکت دانشجو درآزمون جامع را،حداکثر برای یک نیمسال به تعویق اندازد.

    تبصره:

    مدت تمدید مهلت برای تعویق امتحان جامع جزو سنوات مجاز تحصیل مرحله آموزشی محسوب شده و دانشجو موظف است تحت نظر گروه آموزشی در محیط آموزشی حضور داشته باشد.

    ماده 21:

    آزمون کتبی به منظور ارزشیابی قابلیت های علمی آموزشی دانشجو،از درس های تخصصی رشته مربوط،حداقل از 4 درس به صورت تشریحی و حداکثر در 2 روز متوالی بعمل می آید.

    ماده 22:

    آزمون ارزیابی عینی عملکرد با نظر شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده به منظور ارزشیابی قابلیت های آموزشی و توانایی دانشجو در انجام پژوهش مستقل و در مورد موضوع پایان نامه دکتری تخصصی (Ph.D) یا حوزه عام تر رشته تخصصی دانشجو برگزار می شود.آزمون ارزیابی عینی عملکرد حداکثر تا یک هفته بعد از آزمون کتبی برگزار می شود.

    تبصره :

    ترکیب هیات برگزار کننده آزمون ارزیابی عینی عملکرد باید همان ترکیب هیات برگزار کننده آزمون کتبی باشد.

    ماده 23:

    ارزش آزمون های کتبی و ارزیابی عینی عملکرد به ترتیب 70 و 30 درصد نمره نهایی است(50% نمره آزمون ارزیابی عینی عملکرد به ارزیابی مستمر درون بخشی و 50% به ارزیابی پایان دوره اختصاص دارد) و میانگین کل نمرات دانشجو در آزمون جامع نباید از 15 کمتر باشد.

    تبصره 1:

    در صورت عدم موفقیت دانشجو در اولین آزمون جامع،دانشجو مجاز است تنها برای یک بار دیگر در اولین آزمون جامع بعدی شرکت نماید.مدت انتظار دانشجو برای شرکت در آزمون مجدد جزو سنوات مجاز تحصیل مرحله آموزشی محسوب می شود.دانشجو باید در این مدت زیر نظر گروه آموزشی و در محیط آموزشی حضور داشته باشد.

    تبصره 2:

    به منظور پیشگیری از اتلاف وقت و یا رکورد فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نتایج آزمون جامع باید ظرف مدت محدودی(حداکثر یک ماه)بعد از برگزاری آزمون از طریق دانشکده به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال و دانشگاه ظرف مدت یک هفته قبولی و یا عدم قبولی دانشجو را کتبا به وی اعلام نماید.

    ماده 24:

    به دانشجویانی که در امتحان جامع قبول شده اند اعم از آنکه برای مرحله تدوین پایان نامه ثبت نام کنند و یا از ادامه تحصیل منصرف شوند،صرفا بنا به درخواست محل تعهد آنان تائیدیه ای مبنی بر گذراندن مرحله آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) توسط دانشگاه محل تحصیل ارایه می شود.صدور گواهی شخصی مبنی بر موفقیت در امتحان جامع برای این دانشجویان ممنوع می باشد.

    فصل هفتم

    طول دوره ،مرخصی تحصیلی و انصراف از تحصیل

    ماده 25:

    طول دوره مدتی است که دانشجو باید مراحل آموزشی و پژوهشی را بر اساس مقررات مربوط به اتمام برساند.

    حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری تخصی Ph.D چهار سال و نیم است. چنانچه دانشجو در این مدت نتواند پایان نامه خود را تکمیل و از آن دفاع نماید از ادامه تحصیل محروم می شود.

    تبصره1:

    طول مدت مجاز مرحله آموزشی با در نظر گرفتن تعداد واحد های مرحله آموزشی 2 تا 5 نیمسال تحصیلی است چنانچه دانشجو نتواند در این مدت مرحله آموزشی را به پایان برساند و در امتحان جامع قبول شود ، از ادامه تحصیل محروم می شود.

    تبصره2:

    شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه می تواند در موارد استثنایی به پیشنهاد استاد راهنما و تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده حداکثر تا سه نیمسال تحصیلی به کل مدت مجاز تحصیل دانشجو اضافه نماید، که یک نیمسال آن می تواند به مرحله آموزشی اختصاص یابد.

    ماده 26:

    دانشجو موظف است در هر نیمسال در زمانی که  دانشگاه اعلام می کند برای ادامه تحصیل و انتخاب واحد به اداره آموزش مراجعه کند. عدم مراجعه دانشجو برای نام نویسی در یک نیمسال بدون اطلاع و عذر موجه به منزله ترک تحصیل بوده و دانشجو از ادامه تحصیل محروم می گردد.در موارد استثنایی که دانشجو ترک تحصیل خود را موجه می داند باید دلایل آن را حداکثر یک ماه قبل از پایان همان نیمسال به صورت مکتوب به اداره آموزش ارایه دهد.در صورت تائید موجه بودن ترک تحصیل، توسط شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، آن نیمسال جزو مدت مجاز تحصیل وی محسوب و برای آن نیمسال مرخصی تحصیلی صادر می شود.

    ماده 27:

    دانشجوی دوره دکتری تخصصی Ph.D می تواند حداکثر برای دو نیمسال تحصیلی متوالی یا متناوب از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

    تبصره 1:

    اخذ مرخصی تحصیلی در نیمسال اول مجاز نیست. در موارد استثنایی، اخذ تصمیم به عهده کمیسیون موارد خاص دانشگاه می باشد.

    تبصره2:

    مدت مرخصی تحصیلی جزو سنوات تحصیلی محسوب می شود.

    تبصره 3:

    درخواست مرخصی باید دو هفته قبل از شروع نام نویسی در هر نیمسال تحصیلی توسط دانشجو به استاد راهنمای تحصیلی و مدیر گروه تسلیم و پس از کسب موافقت مدیر گروه و دانشکده مربوط به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارایه گردیده و موافقت کتبی آن شورا کسب گردد.موافقت شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه با مرخصی تحصیلی دانشجو با توجه به وضعیت تحصیلی وی صورت می گیرد ومنوط به این است که ادامه تحصیل دانشجو از آن به بعد با مشکل مواجه نشود عواقب احتمالی ناشی از مرخصی تحصیلی به عهده دانشجو می باشد.

    تبصره 4:

    حذف کلیه درس های اخذ شده در یک نیم سال حداکثر تا قبل از شروع امتحانات پایان آن نیمسال تنها در صورتی مجاز است که بنا به تشخیص شورای آموزشی دانشگاه، دانشجو قادر به ادامه تحصیل در آن نیمسال نباشد، در این صورت آن نیمسال برای دانشجو مرخصی تحصیلی محسوب خواهد شد، محاسبه یا عدم محاسبه این مرخصی در حداکثر سنوات مجاز تحصیلی دانشجو به عهده شورای آموزشی دانشگاه است.

    تبصره5:

    دانشجویان خانم شاغل به تحصیل در کلیه رشته های علوم پزشکی، در صورت بارداری، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات از یک نیمسال مرخصی تحصیلی به دلیل زایمان،بدون احتساب در سنوات تحصیلی استفاده نمایند.

    تبصره6:

    دانشجویانی که گواهی پزشکی موجه آنها به تائید شورای پزشکی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه رسیده باشد می توانند از حداکثر یک نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات استفاده نمایند.

    ماده28:

    دانشجویی که تمایل به انصراف از تحصیل داشته باشد باید درخواست انصراف خود را شخصا به اداره آموزش دانشگاه یا دانشکده تسلیم نماید،این دانشجو مجاز است فقط برای یک نوبت حداکثر تا یک ماه قبل از پایان همان نیمسال تحصیلی تقاضای انصراف خود را پس بگیرد، پس از انقضای این مهلت حکم انصراف از تحصیل وی صادر می شود و پس از آن حق ادامه تحصیل در آن رشته را ندارد.

    ماده 29:

    دانشجویان دوره دکتری تخصصی Ph.D که از تحصیل محروم و یا از ادامه تحصیل منصرف می شوند.چنانچه با دانشگاه محل تحصیل خود تسویه حساب کنند،می توانند مجددا در آزمون ورودی دوره های دکتری تخصصی   Ph.Dشرکت نمایند،(دانشجوی محروم از تحصیل نمی تواند در آزمون ورودی دکتری تخصصی phdرشته قبلی خود شرکت نماید)در صورت قبولی در آزمون، واحد های درسی قبلی آنها، در مقطع دکتری تخصصیPh.Dپس از ارزیابی و تطبیق با برنامه مصوب پذیرفته می شود، ارزیابی درس ها و تطبیق واحد ها توسط گروه آموزشی مربوط در دانشگاه پذیرنده انجام می شود و به ازای هر10 واحد از درس های پذیرفته شده دانشجو، یک نیمسال تحصیلی از حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در مرحله آموزشی، کاسته می شود.

    پذیرش واحد های درسی قبلی این دانشجویان منوط به احراز 4 شرط زیر است:

    1-                 واحد آموزشی قبلی دارای مجوز از شورای گسترش وزارت بهداشت،در مان و آموزش پزشکی و یا وزارت علوم،تحقیقات و فناوری باشد.

    2-                 پذیرش دانشجو از طریق آزمون دکتری تخصصی Ph.Dباشد.

    3-                 برنامه های درسی اجراشده مصوب شورای عالی برنامه ریزی یکی از دو وزارتخانه ذکر شده در بند یک باشد.

    4-                 محتوای در سهای گذرانده شده با درس های رشته جدید به تشخیص گروه آموزشی مربوط، باید حداقل80% اشتراک محتوای داشته و نمره هریک از آن درسها از 15 کمتر نباشد.

    فصل هشتم

    مرحله پژوهشی و تدوین پایان نامه

    ماده 30:

    در مرحله پژوهشی علاوه براسناد راهنمای تحصیلی،جهت راهنمایی دانشجو در فعالیتهای پژوهشی و تدوین پایان نامه، استاد راهنمای پژوهشی انتخاب می شود:

    ماده31:

    استاد راهنمای پژوهشی به تقاضای دانشجو، موافقت استاد، تایید مدیر گروه و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده انتخاب می شود.

    تبصره1:

    دانشجو موظف است از ابتدای نیمسال دوم تحصیلی تا حداکثر پایان نیمسال سوم استاد راهنمای پژهشی خود را انتخاب کند.

    تبصره2:

    انتخاب استاد راهنمای تحصیلی دانشجو به عنوان استاد راهنمای پژوهشی وی بلامانع است.

    ماده32:

    استاد راهنمای پزوهشی باید دارای حداقل مدرک دکتری تخصصی Ph.Dیا تخصصی بالینی و یا دکتری Ph.Dپژوهشی با مرتبه استاد یا استادیار و حداقل سه سال سابقه تدریس یا پژوهش در دوره های تحصیلات تکمیلی بوده و در این مدت حداقل دو پایان نامه کارشناسی ارشد را راهنمایی و یا چهار پایان نامه Ph.Dرا مشاوره کرده باشد.

    ماده 33:

    اسناد راهنمای پژوهشی ترجیحا باید از بین استادان داخل دانشگاه انتخاب شود، در موارد خاص با تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ، انتخاب استاد راهنمای پزوهشی مشروط به داشتن شرایط مذکور در ماده 32 از میان اعضای هیات علمی خارج از دانشگاه محل تحصیل دانشجو بلامانع است.

    تبصره:

    در موارد استثنایی به پیشنهاد گروه تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، انتخاب بیش از یک نفر (علاوه بر استاد راهنمای پژوهشی منتخب مطابق مفاد ماده 31)به عنوان استاد راهنمای پژوهشی بلامانع است.

    ماده 34:

    استاد راهنمای پژوهشی لازم است باتوجه به امکانات پژوهشی موجود،کارتحقیقاتی دانشجو را به نحوی هدایت کند تا در موعد مقرر به اتمام برسد و مشکلات موجود باید به موقع به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده گزارش شود.

    ماده35:

    تعداد پایان نامه هایی که هر استاد راهنمای پژوهشی می تواند همزمان هدایت آنها را برعهده داشته باشد،یکی از موارد به شرح زیر است:

    الف-دوپایان نامه دکتری تخصصی(Ph.D)

    ب- یک پایان نامه دکتری تخصصی (Ph.D) و سه پایان نامه کارشناسی ارشد.

    ج- در شرایط استثنایی تصمیم گیری در خصوص هدایت همزمان پایان نامه ها یش از هریک از موارد بند الف و ب برعهده شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده وباتوجه به توانایی علمی عضو هیات علمی و رعایت عدالت می اشد.

    تبصره:

    راهنمایی پایان نامه های دوره دکتری عمومی پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی همانند پایان نامه کارشناسی ارشد محسوب میشود.

    ماده36:

    به پیشنهاد استاد راهنمای پژوهشی وتائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، یک تا سه نفر از اعضای هیات علمی ویا از صاحبنظران و محققان برجسته،به عنوان استاد مشاور تعیین می شود.

    تبصره:

    استادان مشاور باید دارای مدرک دکتری تخصصی (Ph.D)و یا تخصصی بالینی ویا دکتری(Ph.D)پژوهشی با حداقل مرتبه استادیاری یا استادیار پژوهشی و حداقل سه سال سابقه تدریس یا پژوهش در دوره کارشناسی ارشد باشند.برای صاحبنظران و محققانی که عضو هیات علمی نیستند داشتن مدرک دکتری تخصصی (Ph.D) الزامی است.

    ماده 37:

    استادان راهنمای تحصیلی و پژوهشی موظف هستند ساعاتی از هفته را برای راهنمایی دانشجو اختصاص داده و مراتب را به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده اطلاع دهند.

    تبصره:

    میزان ساعاتی را که استاد راهنمای پژوهشی به راهنمایی پایان نامه دانشجو اختصاص می دهد باید حداقل 8 برابر تعداد واحد پایان نامه در هر نیمسال باشد.

    ماده38:

    تمام فعالیتهای علمی و پژوهشی دانشجو، در مرحله پژوهشی و تدوین پایان نامه باید با هدایت و نظارت استاد راهنمای پژوهشی صورت گیرد، دانشجو موظف است در هر زمانی که استاد راهنمای پژوهشی تعیین کند نتیجه تحقیقات خود را به وی گزارش نماید.

    ماده39:

     استاد راهنمای پژوهشی موظف است در هر مرحله از تحقیق و حداقل هر 6 ماه یک نوبت گزارشی مکتوب از پیشرفت کار دانشجورا از وی درخواست کند، این گزارش پس از تائید استاد راهنمای پژوهشی از طریق گروه به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده تسلیم می شود وبا حضور دانشجوو استاد راهنمای پژوهشی در جلسه ای که اعضای ان توسط همین شورا تعیین می گردد، مورد بررسی قرار می گیرد.

    ماده40:

    موضوع پایان نامه وزمینه تحقیقاتی باید در مدت زمانی محدود به آغاز نیمسال دوم وپایان نیمسال چهارم از شروع به تحصیل در دوره دکتری تخصصی (Ph.D)توسط دانشجو تعیین،وچارچوب کلی آن توسط استاد راهنمای پژوهشی مشخص واز طریق گروه آموزشی مربوطه جهت بررسی به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ارائه شود.شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده موظف است پس از تصویب موضوع پایان نامه پذیرش و ثبت عنوان آن را به صورت کتبی به دانشجو ابلاغ نماید.

    تبصره:در موارد استثنایی و با نظر شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، حداکثر مدت مجاز برای  ثبت عنوان پایان نامه، پس از گذراندن مرحله آموزشی و قبولی در امتحان جامع می باشد، عدم ثبت عنوان موضوع پایان نامه در مهلت مقرر، به منزله انصراف از تحصیل دانشجو تلقی می شود و دراین صورت دانشجو اخراج خواهد شد.

    ماده41:

    ثبت نام و اخذ واحد پایان نامه و تدوین پایان نامه در مرحله پژوهشی،پس از اعلام قبولی دانشجو درامتحان جامع، صورت می گیرد.

    تبصره:

    دانشجو پس از انتخاب واحد پایان نامه، تا زمانی که آنرا به پایان نرسانده، موظف است براساس تقویم دانشگاهی در نیمسال های بعد نیز برای آن ثت نام نماید.در این حال نمره پایان نامه در آخرین نیمسال تحصیلی، وارد کارنامه دانشجو می شود.

    ماده42:

    تعداد واحدهای پایان نامه در مرحله پژوهشی بسته به تعداد واحدهای مرحله آموزشی، مطابق برنامه آموزشی مربوط مصوب شورای عالی رنامه ریزی حداقل 16 وحداکثر 30واحد است.در هر حال، مجموع واحدهای آموزشی و پژوهشی دانشجو در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نباید از 42 واحد کمتر واز 50 واحد بیشتر باشد.

    ماده43:

    بعد از تکمیل و تدوین نامه توسط دانشجو که اتمام آن را استاد راهنمای پژوهشی اعلام می کند وپس از تائید کتبی حداقل یکی از اعضای هیات داوران، مبنی بر قابل دفاع بودن پایان نامه، دانشجو موظف است در جلسه ای که زمان آن را گروه آموزشی مشخص و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده تائید می نماید، در حضور داوران مطابق مواد مربوط در آیین نامه دوره دکتری تخصصی (Ph.D) از پایان نامه خود دفاع نماید.

    تصره1: زمان دفاع از پایان نامه بایستی حداقل یکسال از زمان ثبت نام و اخذ پایان نامه گذشته باشد.

    تبصره 2:

    تائید استاد راهنمای پژوهشی و استادان مشاور باید در نخستین صفحات پایان نامه درج شود.

    تبصره3:

    کیفیت علمی و صحت مطالب پایان نامه دانشجو باید قبل از دفاع،توسط استاد راهنمای پژوهشی تائید و به اطلاع شورای تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده رسانده شود.

    تصره4:

    دانشجو موظف است قبل از جلسه دفاعیه در یک جلسه پیش دفاع، در حضور استادان گروه یا دانشکده و دانشجویان ذی ربط، موضوع تحقیق خودرا تشریح نماید.

    تبصره5:

    دانشجوی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) هنگامی مجاز دفاع از پایان نامه تحقیقاتی خود می باشد که حداقل یک مقاله به زبان انگلیسی از کار تحقیقاتی در رشته مربوطه، خود و مرتبط با موضوع پایان نامه را به عنوان مولف اول یا دوم در یک مجله معتبر علمی- پژوهشی داخلی یا خارجی به چاپ رسانده ویا گواهی پذیرش آن را اخذ نموده باشد.

    ماده44:

    هیات داوران متشکل از استادان راهنمای تحصیلی و پژوهشی و مشاور وچهار عضو هیات علمی دانشگاه یا موسسات تحقیقاتی در رشته مربوطه با درجه حداقل استادیاری و با سه سال سابقه تدریس یا پژوهش در دوره تحصیلات تکمیلی که  با پیشنهاد گروه و تائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده تعیین میشوند، می باشد.

    تبصره1:

    حداقل یک نفر از اعضای هیات داوران باید دارای درجه دانشیاری یا بالاتر باشد.

    تبصره2:

    دونفر از اعضای هیات داوران باید از دانشگاه و موسسات تحقیقاتی دیگر انتخاب شوند و مرتبه علمی یکی از این دو نفر درصورت وجود در داخل کشور باید حداقل دانشیاری باشد.

    تبصره3:

    یک نفر از اعضای هیات داوران با حکم رسمی از معاون آموزشی دانشگاه به عنوان نماینده شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه در جلسه دفاعیه شرکت می کند.

    ماده45:

    جلسه دفاعیه با ریاست استاد راهنمای پژوهشی و باحضور استادان مشاور و حداقل سه تن دیگر از اعضای هیات داوران رسمیت می یابد.دانشجو موظف است در این جلسه گزارشی از کار تحقیقاتی و پایان نامه خودرا ارایه نموده واز آن دفاع نماید.

    ماده46:

    هیات دوران در پایان جلسه دفاعیه پس از شور وبررسی در خصوص اصالت و صحت پایان نامه امتیاز آن را با تاکید بررتبه به شرح زیر سطح بندی می نماید.

    رتبه                                       نمره

    عالی                                       20-19

    بسیار خوب                                   99/18-18

    خوب                                      99/17-5/16

    قابل قبول                                 49/16-15

    غیر قابل قبول                            کمتر از 15

    تبصره:

    رتبه ونمره پایان نامه در کارنامه ثبت می شود ولی در میانگین کل محاسبه نمی گردد.

    ماده47:

    ملاک تصمیم گیری در خصوص نمره پایان نامه میانگین نمرات حداقل پنج تن از اعضای هیات داوران است.

    تبصره:

    درصورتیکه پایان نامه از نظر هیات داوران غیر قابل قبول تشخیص داده شود، دانشجو می تواند در مدتی که ازحداکثر مدت مجاز تحصیل وی تجاوز نکند، پایان نامه خودرا کامل وباردیگردرزمانی که هیات  داوران تعیین می کند از آن دفاع نماید، دانشجوی که در فرصت های تعیین شده نتواند از پایان نامه خود دفاع نمیاد از تحصیل محروم شده ومدرک و سوابق تحصیلی دریافت نمی کند.

    فصل نهم

    سایر مقررات

    ماده48:

    انتقال، تغییر رشته و جابجایی در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) ممنوع است.

    ماده 49:

    درصورتی که ارائه برخی از درس ها، در یک رشته ودریک زمان معین، در دانشگاه مبدا،ممکن نباشد،دانشجو می تواند، آن درس ها را با موافقت استاد راهنما وتائید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، به صورت مهمان در دانشگاه دیگری که مجری دوره است بگذراند،در این حال کسب موافقت دانشگاه مقصد هم ضروری است. تعداد واحدهای درسی دانشجوی میهمان در یک یا چند دانشگاه نباید از نصف واحدهای درسی مرحله آموزشی تجاوز نماید.

    ماده50:

    دانشجوی دوره دکتری تخصصی (Ph.D)باید به صورت تمام وقت ومنطبق با شرایط زیر به تحصیل بپردازد تا بتواند از مزایای دانشجویی این دوره برخوردار شود.

    1-50- تحصیل در مقطع دکتری(Ph.D)تمام وقت می باشد بنابر این هرگونه اشتغالی غیر از تحصیل برای دانشجو ممنوع است.

    2-50-حضور تمام وقت دانشجو،مطابق ضوابط ومقررات دانشگاه در مورد حضور تمام وقت مربیان گروه های آموزشی ذیربط است.

    3-50- مسئولیت نظارت وکنترل حضور تمام وقت دانشجو به عهده گروه آموزشی مربوط است بدیعی است دانشجو تابع قوانین ومقررات اداری حضور وغیاب دانشگاه می باشد.

    4-50-کلیه دانشجویان دوره دکتری تخصصی (Ph.D) اعم از بورسیه مامور آموزشی وآزاد می توانند در طول سال از یک ماه مرخصی استفاده نمایند و این مرخصی قابل ذخیره شدن نیست.

    5-50- دریافت کمک هزینه تحصیلی وسایر مزایای دانشجویی در پایان هر ماه منوط به صدور گواهی حضور تمام وقت به انجام وظایف محوله از سوی گروه آموزشی ذیربط است.

    6-50-گروه آموزشی موظف است غیبت غیر موجه دانشجو رادر اسرع وقت جهت انجام اقدامات قانونی به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه گزارش نماید.

    7-50- در صورتی که دانشجو از اجرای مفد بندهای این ماده تخلف ورزد،ازسوی گروه آموزشی، به عنوان متخلف به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت اقدام قانونی معرفی می گردد.

    ماده51:

    پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دوره دکتری تخصصی (Ph.D) که بر اساس مفاد تبصره 2 ماده 25 این آئین نامه از فرصت اضافی برای ادامه تحصیل استفاده نمایند، مطابق نظر شورای آموزشی دانشگاه می باشد.ولیکن اگر براساس رای کمیسیون موارد خاص دانشگاه، طول دوره تحصیلی دانشجو اضافه بر سقف مجاز در تبصره 2 ماده 25 این آئین نامه اضافه شود،پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجو در طول این مدت ممنوع است واخذ شهریه از دانشجو یا عدم اخذ از  شهریه از او، در طول این مدت با توجه به نظر شورای آموزشی دانشگاه می باشد.

    ماده 52:

    دانشجوی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) بانظر گروه آموزشی مربوط در هر نیمسال تحصیلی، جهت کسب مهارت تدریس، حداکثر سه واحد درسی راباید تدریس نماید.

    ماده 53:

    ضوابط برگزاری و انعقاد قرارداد دوره های مشترک دکتری (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی و بهداشت داروسازی ودندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی داخل با دانشگاه ها وموسسات علمی معتبر خارج مطابق آئین نامه مربوط مصوب هجدهمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 11/03/1381 می باشد.

    ماده 54:

    آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) در 9 فصل و 54 ماده و54 تبصره، درسی و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 39/08/1386 به تصویب رسید، این آیین نامه در همه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی وموسسات وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سراسر کشور جهت دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1388-1387 و به بعد لازم الاجرا است. واز تاریخ ابلاغ آن، آیین نامه قبلی وتمام مقررات وبخشنامه ها ودستورالعمل های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه لغو می گردد. شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه می تواند وضعیت تحصیلی دانشجویان ورودی قبل از سال تحصیلی 1388-1387 را باآیین نامه جدید تطبیق داده وبراساس آن این دانشجویان را فارغ التحصیل نماید.

  11. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.